مشکل کمبود منابع نداریم

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ایران هر مسئله ای که داشته باشد، مشکل کمبود منابع ندارد؛ اما ما قهرمان نابودکننده منابع هستیم.

مشکل کمبود منابع نداریم

به گزارش خبرنگاران، فرشاد مومنی در اولین روز از ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، اظهار کرد: همه ما در شرایط حال حاضر باید یاری کنیم تا مسئولان کشوری ما بیشتر گستاخی روبه رو شدن با واقعیت ها را پیدا نمایند و تا جایی که امکان دارد از تعارفات کم کنیم و به بیان مسائل جدی تر بپردازیم.

وی ادامه داد: با کمال تاسف شرایط ما به گونه ای است که در اقتصاد سیاسی بین المللی، ایران به عنوان قهرمان از دست دادن فرصت ها شناخته شده و این بدین معناست که گستاخی ها برای روبه رو شدن به موقع با واقعیت ها در حد نصاب نیست. زمانی که ما کارهای صحیح و بازدارنده را در رویه های نادرست اجرا کنیم، صرفا مشغول تکذیب، انکار و دادن داده های شگفت انگیز می شویم و می توانیم بعد از مرگ سهراب واقعیت ها را ببینیم.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در چنین شرایطی گفته می گردد راه نجات از جنبه اندیشه ای این است که مسائل را از منظر ملاحظات سطح توسعه نگاه کنیم، اعلام کرد: یکی از مهم ترین ویژگی های تحلیل های سطح توسعه این است که افق نگرش را بلندمدت در نظر بگیریم.

مومنی اعلام کرد: این افق به ما یاری می نماید تا روندهای سرنوشت ساز را با دقت زیر ذره بین بگذاریم و اگر در چنین شرایطی درباره محیط کسب و کار فکر می کنیم باید فوری ترین متغیرها در این ارتباط را زیر ذره بین قرار دهیم.

وی توضیح داد: برای اینکه تصویری از نمونه نگرش دورمدت ارائه دهیم، به آمار بانک جهانی استناد می کنم؛ در این گزارش عملکرد اقتصادی کشورهای جهان را در یک دوره 50 ساله مورد آنالیز قرار داده اند، در این دوره که در بازه زمانی 1965 تا 2014 بوده، مجموعه ای از داده های بسیار عبرت آموز و راهنمایی گر به سمت هر چه بهتر و درست تر دیدن متغیرهای سرنوشت ساز سوق پیدا نموده است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه یکی از آن متغیرها مساله نسبت پس انداز به فراوری ناخالص داخلی است، اضافه نمود: درحالی که میانگین این نسبت در سطح کل جهان 22 درصد بوده و برای ایران این نسبت طی 50 ساله اخیر 40 درصد بوده است.

مومنی تاکید نمود: این امر پیغام بزرگی را دارد، پیغامی که روند سازه های ذهنی ما دقیقا در نقطه مقابل آن قرار گرفته است. پیغام مهم آن است که ایران هر مسئله ای که داشته باشد، مشکل کمبود منابع ندارد؛ اما ما قهرمان نابودنماینده منابع هستیم.

وی با بیان اینکه نسبت پس انداز به فراوری ناخالص داخلی در ایران 2 برابر میانگین جهانی است، توضیح داد: در 4 یا 5 دهه اقتصاددانان تصور می کردند که اگر کشوری با مفروضاتی که در نظر می گیرد بتواند 10 درصد فراوری ناخالص داخلی خود را پس انداز کند، آماده یک جهش خواهد شد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: داده بسیار مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد این است که در این دوره 50 ساله اندازه اقتصاد ایران 6.6 برابر شده و این نسبت در همین دوره برای هند 13.2 برابر، مالزی 20 برابر و کره جنوبی 34 برابر بوده و در نهایت شاگرد اول کشورهای جهان، چین بود که اندازه اقتصاد آن 73 برابر شده است.

وی اظهار کرد: پیغام دیگری که می توانیم در افق دورمدت دریافت کنیم این است که از بین همه انواع فراوری تنها یک نوع آن بوده که نیروی محرکه توسعه و از بین برنده فقر و عقب ماندگی شناخته می گردد و آن هم فراوری صنعتی مدرن است.

مومنی اعلام کرد: در این دوره زمانی براساس داده های پردازش شده سرشماری های سال های 1385 تا 1390 در حالی بیش از 621 میلیارد دلار به این اقتصاد تزریق شده که اندازه جمعیت شاغل ایران 71 هزار نفر افزایش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه چینی ها در فاصله 1978 تا 1996 با تخصیص منابع برای سرمایه گذاری 330 میلیارد دلار حدود 226 میلیون فرصت شغلی ایجاد نموده اند، اعلام کرد: اکنون نیز کاری که ایران با خودش در سال های 1385 تا 1390 نموده بیشتر درک می گردد و این امر که به ایران لقب قهرمان از دست دادن فرصت ها نسبت داده شده نیز بیشتر ملموس می گردد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه نمود: ما هنوز فکر می کنیم که فراوری در چارچوب ساخت فراوری معیشتی می تواند فقر و عقب ماندگی را رفع کند و ما باید به این بلوغ فکری دست پیدا کنیم که چنین چیزی درست نیست. ما هنوز فکر می کنیم که رد و بدل کردن جنس به خصوص با تکیه بر واردات منجر به فراوری محصول می گردد؛ اما باید ذهن خود را در این زمینه آزاد کنیم و معیارهای خود را بر اساس خلق فرصت های شغلی مولد و استانداردهای فراوری صنعتی مدرن متمرکز کنیم.

مومنی تاکید نمود: آن چیزی که از منظر اقتصاد سیاسی باید زیر ذره بین بگذاریم و آگاهی ملی نسبت به آن ایجاد کنیم این است که ماجرای دوره سال های 1385 تا 1390 تنها ماجرای میزان تزریق ارز و خلق فرصت های شغلی نیست؛ بلکه پیغام های مهم دیگری نیز دارد که باید آن ها را مورد توجه قرار دهیم.

وی اعلام کرد: در این دوره در فاصله دو سرشماری بخش صنعت وجود ندارد و منفی 415 نفر را نشان می دهد، ماجرای اصلی این است که در این دوره خالص فرصت های شغلی بخش مسکن، عمده فروشی و خرده فروشی نیز منفی است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه نمود: پیغام این دو سرشماری این است که در این فاصله در ایران رشته فعالیت هایی به وجود آمده و شیرینی کسب درآمد و سهولت آن به اندازه ای است که حتی دلالی و واردات نیز قابل رقابت با آن ها نیست.

مومنی با بیان اینکه در هر کشوری که بنیه فراوری صنعتی مدرن تضعیف گردد، امنیت ملی آن به خطر می افتد، تاکید نمود: اگر به سوابق تحلیلی این مساله بازگردید، می بینید که متفکران بزرگ از مقطع پایانی قرن 18 تا به امروز بر این امر اتفاق نظر دارند.

وی با اشاره به اینکه اساس بقا مناسبات رانتی، شفافیت زدایی و گیج کردن مخاطبان است، اعلام کرد: آن چیزی که ما باید بر آن تمرکز کنیم این است که در بنیه فراوری صنعتی مدرن بر سر ما چه خواهد آمد؟

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ماجرای کسب و کار این است که اعتماد سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در فعالیت های فراوری صنعتی مدرن هر روز بدتر از دیروز شده که حکومت باید بر این امر تمرکز کند.

مومنی با بیان اینکه از سال جاری ماجرای فراوری، اقتصاد و اشتغال در ایران گل بود، به سبزه نیز آراسته شد و سبزه آن هم شدت گیری تحریم ها است، گفت: مرکز پژوهش های مجلس لطفی کرد که کتاب هنر تحریم ها را منتشر نمود. نویسنده این کتاب کسی است که در این دو دهه گذشته مسئول مستقیم امور تحریم ها در ایران بوده است.

وی اعلام کرد: از نظر من واجب است که کل اعضای کابینه و مجلس این کتاب را آموزش ببینند؛ نه اینکه صرفا آن را مطالعه نمایند و در این راستا نیز باید افراد حرفه ای به آن ها آموزش دهند. همچنین دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه این آمادگی را دارد که این آموزش را به کابینه و مجلس ارائه کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3082

به "مشکل کمبود منابع نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل کمبود منابع نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید