آیا دوپامین در میزان واکنش به خطر موثر است؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، متخصصان علوم اعصاب، مدار جدیدی در مغز کشف نموده اند و باور دارند که این مدار، انحراف توجه از موضوعات روزمره را کنترل می نماید.

آیا دوپامین در میزان واکنش به خطر موثر است؟

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران؛ پژوهشگران دانشگاه ام. آی. تی در آنالیز جدیدی دریافتند که دوپامین نقش مهمی در واکنش به خطرات دارد.

بیشتربخوانید :تیک عصبی آزارتان می دهد؟

همچنین، آنان دریافتند که دوپامین نقشی اساسی در این فرآیند بر عهده دارد. هنگام احساس خطر، دوپامین در قشر پیش پیشانی مغز آزاد می گردد و این قشر را برای تمرکز بر بخشی از مغز که به خطرات واکنش نشان می دهد، تحریک می نماید.

کی تای (Kay Tye)، استادیار دانشگاه ام. آی. تی (MIT) در این باره گفت: تا مدت ها تصور می شد که قشر پیش پیشانی، نقش مهمی در توجه و عملکردهای شناختی مانند برنامه ریزی، اولویت بندی و تصمیم گیری دارد. دوپامین نیز نشانه ای برای تغییر در ارسال اطلاعات از مسیر مربوط به رفتار است.

وی اضافه کرد: هنگامی که این مدار از حد تعادل خارج می گردد، به بروز رفتارهای مربوط به اضطراب و بدگمانی می انجامد و حتی نشانه هایی از اسکیزوفرنی و افسردگی هم ظاهر می شوند.

تای در این آنالیز، دو گروه نورون را در قشر پیش پیشانی شناسایی کرد. یک گروه از نورون ها، اطلاعات را به ناحیه نوکلئوس اکومبنس (nucleus accumbens) در مغز می فرستند که در ایجاد انگیزه نقش دارد و گروه دیگر، اطلاعات را در ماده خاکستری اطراف مجرا (PAG) نگه می دارند. ماده خاکستری اطراف مجرا، نقش مهمی در رفتار تدافعی مانند دویدن دارد.

آنها دریافتند که اگر انتشار دوپامین را هنگام فعالیت هر دو گروه در موش ها تحریک نمایند، احتمال بروز رفتار تدافعی در آنان بیشتر می گردد. اگر تحریک دوپامین فقط در زمان ارائه اطلاعات یکی از دو گروه صورت گیرد، تاثیری بر رفتار موش ها نخواهد داشت و این نشان می دهد که نقش دوپامین در واکنش، فقط هنگامی صورت می گیرد که حیوانات، اطلاعات متضادی را دریافت نمایند.

منبع: ایسنا

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 2272

به "آیا دوپامین در میزان واکنش به خطر موثر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دوپامین در میزان واکنش به خطر موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید