5 کتاب روانشناسی که برای زندگی بهتر باید بخوانید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، این روزها مسائل زندگی مدرن باعث شده که مردم بیش از پیش به نیازهای روانی خودشان توجه نمایند. مسائل حادی مثل افسردگی یا حتی بیماری های روان تنی اغلب محصول همین زندگی مدرن است. همه این ها باعث شده در سال های اخیر هم کسب و کار روانشناسان رونق بگیرد و هم کتاب های روانشناسی متنوعی منتشر گردد. اما همان طور که یافتن بهترین روانشناس محتاج جست وجوی زیاد است، خرید بهترین کتاب های روانشناسی هم کار راحتی نیست. به علاوه باید ببینید که دقیقا در چه حوزه ای می خواهید توانایی های روحی تان را تقویت کنید. یک سری از کتاب ها بیشتر شما را متوجه خودآگاه و ناخودآگاه تان می نمایند و یک سری دیگر به صورت کاربردی به شما آموزش می دهند که چطور به چیزهایی که در زندگی می خواهید دست پیدا کنید. ولی شاید بهترین کتاب های روانشناسی آنهایی باشند که شما را متوجه درون خودتان می نمایند. در این مطلب معرفی کتاب 5 نمونه از کتاب های روانشناسی معروف را معرفی نموده ایم که در حوزه های مختلف جزو بهترین ها هستند.

5 کتاب روانشناسی که برای زندگی بهتر باید بخوانید

1. کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

هنر شفاف اندیشیدن بعد از فوتبال علیه دشمن کتاب دیگری بود که عادل فردوسی پور ترجمه کرد و البته به کلی متفاوت با آن بود و هیچ ربطی به فوتبال نداشت. این کتاب نوشته رولف روبلی نویسنده سوییسی است که در فصل های کوتاه 99 مدل رایج در اشتباه فکر کردن را توضیح می دهد. رولف روبلی البته روانشناس نیست. او نویسنده و تاجر است. کارش را سال 2002 به عنوان رمان نویس آغاز کرد. اما هنر شفاف اندیشیدن پرفروش ترین و مهم ترین کتابش است. روبلی مدیریت MBA خوانده و دکترایش را در زمینه فلسفه اقتصاد گرفته و درنتیجه در کتاب هایش پیروز می گردد بین موضوعات مختلف پیوند برقرار کند.

هنر شفاف اندیشیدن به شما نشان می دهد که چطور ممکن است افکارتان به بیراهه برود. از تفکر برمبنای دانسته های از پیش معین شده بگیرید تا عناصری مثل حسادت و انحراف های اجتماعی باعث می گردد که شیوه تفکری یک نفر اشتباه از کار دربیاید. این کتاب در اصل ستون های هفتگی روزنامه ای در آلمان بود که بعد جمع آوری شد و به شکل یک کتاب منتشر شد.

عادل فردوسی پور در مقدمه کتاب نوشته است: تصور کنید در زمین فوتبال هیچ خطایی اتفاق نمی افتاد. آن وقت واژه ای به نام پنالتی، اخطار و اخراج هم معنا نداشت. اشک ها و لبخندها محو می شدند و زیبایی فوتبال هم رنگ می باخت. آدم ها شبیه ربات های برنامه ریزی شده ای بودند که وظیفه شان بردن بدون کوچک ترین اشتباه بود. حالا تصور کنید در این دنیا پهناور که هزاران زمین فوتبال را در خود جای داده، قرار می شد هیچ انسانی دچار خطا و اشتباه نگردد؛ آیا دنیا بهتری داشتیم؟ جنگ افروزی ها به خاتمه می رسید؟ جرم و جنایت از صفحه روزگار محو می شد؟ انسان ها با همدیگر روابط بهتری برقرار می کردند؟ پاسخ به این پرسش ها و پیش بینی دنیای که هرگز تجربه اش ننموده ایم، کار دشواری است؛ اما آنچه قابل پیش بینی است، آن است که هر چه بیشتر خطاهای خود را بشناسیم، رویکرد بهتری به زندگی خود خواهیم داشت. از آنجا که خطاهای بشری در طول حیاتش از الگوهای مشابهی پیروی می نمایند، امکان شناختن آن ها نیز امری ممکن است.

کتاب هنر شفاف اندیشیدن قرار است به شما یاری کند که رویکرد بهتری به زندگی داشته باشید.

2. کتاب هنر خوب زندگی کردن اثر رولف دوبلی

اثر دیگری از رولف روبلی در فهرست ما واقع شده است که باز هم توسط گروه مترجمانی که عادل فردوسی پور هم در میان شان حضور دارد ترجمه شده است. این کتاب البته مستقیم یک اثر روانشناسی محسوب نمی گردد. بیشتر اثری در حوزه علوم انسانی است اما از آنجا که راهکارهایی برای مدیریت زندگی تان در اختیارتان قرار می دهد می گردد تا حدی آن را به عنوان یک کتاب خوب و متفاوت روانشناسی برشمرد. شاید چکیده کتاب را بگردد در یکی از جملات خودش پیدا کرد: پیروز بودن یعنی تزلزل ناپذیر بودن فارغ از این که در اوج پرواز باشید یا در حضیض سقوط.

این کتاب پنجاه و دو روش میان بر ذهنی برای تفکر و تصمیم گیری به شما آموزش می دهد که شما را در جهت یک زندگی خوب قرار خواهد داد. ترجمه روان سه مترجم کتاب هم یاری می نماید تا کتاب را راحت بخوانید و از خواندنش لذت ببرید.

3. کتاب وضعیت آخر اثر تامس ای. هریس

تامس ای. هریس این کتاب را با استفاده از نظریه های زیگموند فروید نوشت. کتابی که از زمان انتشارش تا امروز یکی از پرکاربردترین و مهم ترین و پرفروش ترین کتاب ها در حوزه روانشناسی است و بسیاری از روانشناسان از مطالب این کتاب برای تحلیل و درمان مراجعان شان استفاده می نمایند. اسم اصلی کتاب من خوبم، شما خوبید است. نویسنده با توجه به مشاهدات و تجربه سی ساله اش متد جدیدی برای روانکاری ارائه می نماید. او سه نقش برای انسان ها قائل می گردد: بالغ، والد و کودک.

این سه بخش در وجود هر آدمی یافت می گردد. وقتی با کودک تان تصمیم می گیرید مثل بچه ها پافشاری می کنید. احساساتی عمل می کنید و جوانب کار را در نظر نمی گیرد. بخش والد وجود غالبا امر و نهی می نماید و گاهی شما را از انجام دادن کارهایی که دوست دارید به دلیل انطباق نداشتن با فرهنگ یا عرف باز می دارد. اما این بالغ است که تصمیم گیری درست انجام می دهد.

خواندن کتاب وضعیت آخر به شما یاری می نماید که بتوانید بهتر تصمیم ها و حالات روحی خودتان را تحلیل کنید.

در بخشی از کتاب آمده است: این که بنشینیم و بگوییم گرفتاری داریم، دردی را دوا نمی نماید. نکته اینجاست که بیشتر انرژی زندگی روزمره ما صرف تصمیم گیری می گردد. بیماران اغلب می گویند: نمی توانم برای هیچ کاری تصمیم بگیرم. به من بگویید چه بکنم؟ همه اش می ترسم کاری که دارم می کنم یا تصمیمی که می خواهم بگیرم غلط باشد. یا در مواردی که خود را اصلا قادر به تصمیم گیری نمی بینند، می گویند: احساس می کنم دیگر دارم خل می شوم و عقلم را از دست می دهم… از خودم بدم می آید. انگار هیچ کار درستی از دستم بر نمی آید. زندگی ام شده یک مشت شکست و بدبختی. کتاب هریس به شما یاری می نماید از این وضعیت بیرون بیایید.

نکته جذاب دیگر کتاب ترجمه آن است. اسماعیل فصیح نویسنده رمان های درخشانی مثل زمستان 62 و ثریا در اغما این کتاب را با همان نثر روان شیرین درجه یکش ترجمه نموده است.

4. کتاب تفسیر خواب اثر زیگموند فروید

زیگموند فروید بنیان گذار روانشناسی مدرن است. او برای اولین بار برای تحلیل مسائل مراجعانش به ناخودمطلع آنها نقب زد و از اهمیت بخش ناخودمطلع گفت. و یکی از مهم ترین مواردی که نقب به ناخودمطلع آدم ها می زند خواب است. فروید در کتاب تفسیر خوابش به شما یاری می نماید به دنیا پیچیده ناخودمطلع ذهن تان دست پیدا کنید.

کتاب را نشر مرکز منتشر نموده که جزو انتشارات مطرح است و کتاب هایی که چاپ می نماید از لحاظ صفحه آرایی و فونت و طرح جلد قابل توجه هستند. شیوا رویگریان مترجم کتاب است و جزو کتاب های خواندنی است که حتی برای مشاوران هم راهگشاست که بتوانند به ناخودمطلع مخاطبان شان دست پیدا نمایند.

5. کتاب تحلیل رفتار متقابل اثر اریک برن

این هم یکی دیگر از کتاب های درخشان روانشناسی است که در آن اریک برن راه جدیدی برای تحلیل روان انسان ها ارائه داده است. او روان انسان ها را در تقابل شان با یکدیگر تحلیل می نماید. معتقد است که انسان ها وقتی روبه روی هم قرار می گیرند در جلد جلاد، قربانی یا معصوم ظاهر می شوند. و هر کدام از ما با انتخاب اینکه کدام نقش را در چه رابطه ای بپذیریم سرنوشت خودمان را رقم می زنیم.

کتاب تحلیل رفتار متقابل یاری می نماید که به نقش هایی که بازی می کنید مطلع شوید و در تله هایی که خودتان انتخاب می کنید نیفتید. اریک برن روان درمانگر کانادایی بود که خودش مبدع تحلیل رفتار متقابل بود.

تحلیل رفتار متقابل آنقدر روش ساده ای است که خیلی از روانشناسان به این ماجرا ایراد گرفته اند که برن بیش از اندازه ساده انگاری نموده است ولی با این حال برای اولین قدم های روانشناسی مفید است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 6824

به "5 کتاب روانشناسی که برای زندگی بهتر باید بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کتاب روانشناسی که برای زندگی بهتر باید بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید