گلستان تنها استان با شرایط واردات چوب در کشور، بودجه افزایشی استان در لایحه 98

به گزارش مجله یک کامپیوتر، استاندار گلستان گفت: استان گلستان تنها نقطه ای در کشور است که می توان از آن واردات چوب انجام داد، چون نقاط مرزی این استان از جنگل فاصله دارد و آفات منتقل نمی گردد.

گلستان تنها استان با شرایط واردات چوب در کشور، بودجه افزایشی استان در لایحه 98

به گزارش خبرنگاران، سیدمناف هاشمی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: شاید یکی از عللی که استان قوی و توسعه یافته نداریم، موضوع رانت باشد. عده ای خاص از برخی امتیازات بهره مند هستند و برای هر فردی که خارج از مجموعه قصد سرمایه گذاری دارد، موانع ایجاد می نمایند. راه رفع کردن این مشکل، علنی کردن فساد است.هاشمی با بیان این که هر گونه سرمایه گذاری، رانت نیست، توضیح داد: اگر فساد به صورت صحیح علنی گردد، جامعه روشنگر خواهد شد و جامعه روشنگر به سمت توسعه حرکت می نماید. از رسانه می خواهیم که رانت ها را با مدرک به ما اطلاع دهند.استاندار گلستان گفت: دستگاه های استان باید اطلاعات هر کسی که در استان وام و یا زمین گرفت، را در سایت خود قرار دهند. برخی دستگاه ها این کار را انجام دادند، دستگاه های دیگر نیز باید این کار را انجام دادند. بازرسی استانداری مکلف به نظارت برای انجام این کار شد.

دو پروژه راه آهن، اصلی ترین پروژه های استان هستند

وی گفت: از دید من پروژه برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرگان - گرمسار- تهران باید شروع می شد، چون سهم فاینانس داده شده و 15 درصد سهم دولت از محل صندوق ذخیره ارزی پرداخت شد. از الان به بعد اگر بخش خصوصی روسیه طرح را اجرا نکند، فشار سیاسی روی آن شرکت است.

استاندار گلستان ادامه داد: در پروژه راه آهن گرگان به مشهد نیز تنها مشکل کار سهم 15 درصد دولت بود که این میزان نیز در هیئت دولت مصوب شد. اگر شرکت چینی کار را شروع نکند، به علت نگرانی این شرکت خصوصی از فشار و تهدید از سوی کشورهای دیگر است. برخی کشورها با ما تعامل دارند، اما شرکت های خصوصی آن ها با کشورهای دیگر جهان نیز در ارتباط هستند که شاید تهدید شوند اگر با ما کار انجام دهند، در پروژه های کشورهای دیگر با مشکل روبرو شوند.هاشمی با اشاره به این که امیدوارم این دو پروژه در سال 97 شروع گردد، گفت: این دو پروژه اصلی ترین پروژه های استان هستند که باعث اشتغال زایی، رونق اقتصادی و ایجاد روابط مطلوب تر با دیگر کشورهای همسایه خواهد شد. برای هر کدام از این پروژه ها بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی گفت: تصور آمریکا این بود که تا پیش از 13 آبان اقداماتی انجام می دهد و پس از آن اتفاقات عجیبی در کشور رخ دهد و دلار به بالای 20 هزار تومان برسد. اتفاقی که افتاد غیر این بود و دولت آمریکا به مقاصد خود نرسید و این امر نشان از تضعیف آن دارد.

در پروژه گردشگری آشوراده خارج از ضوابط مشخص شده، کاری انجام ندادیم

استاندار گلستان با اشاره به این که برخی پروژه های استان از سال های پیش روی زمین مانده بود، توضیح داد: پروژه آشوراده با اخذ تمام 12 استعلام لازم از مراجع مربوطه کلنگ زنی شد اما باز هم برخی NGO ها در این باره برخی مسائل را مطرح می نمایند. آیا مسئول جزیره آشوراده همین چند نفر NGO ها هستند و مردم، گردشگران و سرمایه گذاران حق اظهار نظر ندارند؟ مگر این پروژه آرزوی دیرینه مردم ما نبود؟ مگر مردم ما احتیاج به شادی، گردش و کسب درآمد از محل گردشگری ندارند؟ ما خارج از ضوابط مشخص شده، کاری انجام نداده ایم.وی اضافه نمود: پس از فراهم کردن زیرساخت های اولیه در آشوراده، بخش خصوصی در چارچوب طرح ابلاغی وارد عمل می گردد.

آخرین پیگیری ها در موضوع پتروشیمی گلستان

هاشمی گفت: پروژه پتروشیمی گلستان، 8 تا 9 سال تعطیل شده بود و اقدام جدیدی در آن صورت نگرفته بود. پس از همه پیگیری هایی که اخیراً صورت گرفت، مقرر شد سازمان سرمای گذاری وزارت نفت(پتروشیمی پارسیان) در این پروژه مشارکت کند و می کوشیم که آن ها را وارد کار کنیم. این پروژه هم اکنون از نگاه وزیر نفت برای مردم استان اقتصادی نیست. وی اظهار کرد: اگر سازمان سرمایه گذاری وزرات نفت مشارکت داشته باشد، وزیر جهاد کشاورزی قول داده که تعاون روستایی هم در پروژه مشارکت داشته باشد که اگر این دو بخش دولتی وارد کار شوند، بخش خصوصی بیشتری هم در پروژه مشارکت خواهد داشت.

توسعه سایت پرورش میگو گمیشان به 10 هزار هکتار

هاشمی با بیان این که به دنبال توسعه سرمایه گذاری در بخش میگو گمیشان هستیم، گفت: مجوزهای شهرک کشاورزی مرتبط با میگو صادر شده و در آینده فاز دو سایت پرورش میگو گمیشان را در این قالب واگذار می کنیم. مجموعاً جمع فاز یک و دو سایت پرورش گمیشان 10 هزار هکتار خواهد شد و امید داریم فراوریات محصولات میگو ما هر سال رشد 50 تا 100 درصدی داشته باشد.استاندار گلستان گفت: تنها نقطه ای در کشور که می توان واردات چوب را انجام داد، استان گلستان است، چون نقاط مرزی گلستان از جنگل فاصله دارد و آفات منتقل نمی گردد. پیگیری ها برای توافق برای انتخاب بندر خشک یا بندر دریایی برای واردات چوب ادامه دارد.وی با اشاره به بندر خشک اینچه در منطقه اینچه برون، گفت: دو هفته پیاپی در این خصوص با وزیر راه و شهرسازی جلسه داشتم. هر سرمایه گذاری که می خواهد در زمینه بندر خشک سرمایه گذاری کند یا باید به ما و یا به راه آهن مراجعه کند.هاشمی اظهار کرد: در پروژه پارک پسماند در گام اول عملیات اجرایی جدی صورت گرفت. گام دوم مطالعات بود که صورت گرفت و مناقصه انجام و پیمانکار انتخاب شد. جزو پروژ هایی این پروژه هر سال اعتبار دارد و کار آن دنبال می گردد.

پیشنهادات مدیریتی به استاندار گلستان

هاشمی در خصوص برخی پیشنهادات به وی برای پست های مدیریتی در کشور، گفت: برای استانداری خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، تهران به من پیشنهاداتی داده شد اما همه آنها را رد کردم. امیدوارم توفیق خدمت در گلستان را داشته باشم.وی اظهار کرد: با هیچ یک از فرمانداران استان نسبت فامیلی ندارم و دو سه نفری که از تهران آوردم به علت آشنایی بوده که از قبل با آن ها داشتم. باقی فرمانداران بومی هستند.

استاندار گلستان در خصوص انتصاب معاونت های استانداری، گفت: سیاست ما این بود که هر سه معاون از استان گلستان باشند تا این افراد بتوانند در آینده در پست های مدیریتی کشوری حضور یابند. در سال های گذشته به علل مختلف، مدیران خوبی از این استان پرورش داده نشد تا در صندلی های مدیریتی کشوری مسئولیت داشته باشند. هاشمی با اشاره به این که هم اکنون یکی از معاونان قطعی است، توضیح داد: برای معاونت سیاسی هم شخصی را به وزارت کشور پیشنهاد دادیم و برای معاونت اقتصادی هم دو نفر بومی جزو گزینه های ما هستند که هنوز برای انتخاب به جمع بندی نرسیدیم.

ثبت بیش از 20 هزار شغل در سامانه رصد

وی در ادامه در خصوص آمار اشتغال در استان، گفت: از ابتدای سال تا امروز در سامانه رصد، 20 هزار و 626 شغل در استان ثبت شده که این میزان 100 درصد برنامه ابلاغی از سوی کشور و 70 درصد برنامه در نظر گرفته شده در استان است.هاشمی گفت: در سال 97، 458 میلیارد و 600 میلیون تومان تسهیلات رونق فراوری به 138 واحد فراوریی در استان پرداخت شد که از این نظر بعد از استان البرز، در صندلی دوم فرار داریم.استاندار گلستان توضیح داد: بر اساس نظارت های اجرا شده، انحرافات ما در پرداخت تسهیلات رونق فراوری، کمتر از 3 درصد است.وی به لایحه بودجه استان اشاره نمود و گفت: لایحه بودجه استان در سال 98 با لایحه بودجه استان در سال 97، 36 درصد رشد داشته است. بودجه جاری استان در لایحه بودجه در برخی فصول بین 16.5 تا 20 درصد رشد و در بخش عمرانی بین 6 تا 10 درصد رشد داشته است. اعتبار نوسازی مدارس نیز دو برابر سال گذشته در نظر گرفته شده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3545

به "گلستان تنها استان با شرایط واردات چوب در کشور، بودجه افزایشی استان در لایحه 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلستان تنها استان با شرایط واردات چوب در کشور، بودجه افزایشی استان در لایحه 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید