کمبود نیروی آموزش و پرورش بوشهر چگونه جبران می شود؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، با توجه به بازنشسته شدن 812 نفر در سال جاری یکی از چالش های جدی پیش روی آموزش و پرورش استان بوشهر کمبود نیروی انسانی است.

کمبود نیروی آموزش و پرورش بوشهر چگونه جبران می شود؟

به گزارش خبرنگاران، یکی از ارزشمندترین داشته های هر سازمان، نیروی انسانی ماهر و کافی است، و سال هاست وزارت آموزش پرورش با کمبود این نیروی مهم روبرو شده و برای آن راهکارهایی نیز ارائه می دهد.

رییس گروه طرح و برنامه آموزش و پرورش استان بوشهر در گفتگو با خبرنگاران ضمن ارائه راهکارهایی برای جبران کمبود نیروی انسانی گفت: روند بازنشستگی نیروهای آموزش و پرورش طی چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است و هر ساله حدود 700 تا 800 نفر به شرایط بازنشستگی می رسند که البته این مسئله مربوط به کل کشور است و خاص استان ما نیست.

راهکارهای مختلف برای جبران کمبود نیرو در سال جدید

حمدالله اژدری با اشاره به نگهداشت نیروهای در شرف بازنشستگی شرح داد: یکی از راهکارهایی که برای جبران کمبود نیروی انسانی انجام می شود ترغیب همکاران در به تعویق انداختن زمان بازنشستگی است که در سال گذشته 120 نفر از همکاران واجد شرایط بازنشستگی خدمت خود را تمدید و کمک خوبی به استان کردند. با توجه به اینکه رتبه بندی معلمان در سال جدید انجام می شود می توان از این مزایا استفاده کرد، و یکی از شرایط استفاده از این قانون داشتن ابلاغ در سال تحصیلی 99-98 است.

وی اظهار کرد: راهکار دوم نگه داشتن نیروهایی است که تا قبل از سال 91، سابقه حق التدریس چه به صورت نیروی حق التدریسی آزاد و یا مربی پیش دبستانی یا آموزش یاران نهضت سوادآموزی با آموزش و پرورش همکاری داشته اند. ما پرونده این افراد را آماده کرده و پس از بررسی پرونده ها، تعدادی از این افراد به صورت حق التدریس آزاد جذب می شوند.

رییس گروه طرح و برنامه آموزش و پرورش بوشهر راهکار بعدی را استفاده از خدمات همکاران شاغل دانست که هر ساله تعدادی از این افراد به صورت نوبت دوم و غیرموظف علاوه بر ساعت موظفی خود با آموزش و پرورش همکاری می کنند.

اژدری می گوید: بخش کوچکی از کمبود نیرو نیز، از طریق بازنشستگان تامین می شود که تحت عنوان حق التدریس با آموزش و پرورش همکاری می کنند.

اوج نیروهای بازنشسته

این مسئول مطرح کرد: به دلیل اینکه در سال تحصیلی جدید، تعداد بازنشستگان نسبت به سال های گذشته بیشتر شده، مسائل ما در تامین نیرو نیز بیشتر است و طبیعتا با رویکردی که وزارتخانه دارد بنا داریم از خرید خدمات آموزشی، یعنی ظرفیت نیروی انسانی مدارس غیردولتی کمک بگیریم، و ما نیز در قبال این امر بخشی از ظرفیت آموزشی خود مانند مدرسه و کلاس ها را در اختیار آنان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: البته استخدامی های سال گذشته آموزش و پرورش که یک سال به دوره کارورزی رفته اند در سال جدید مشغول به کار خواهند شد اما تعدادشان قابل ملاحظه نیست.

آزمون استخدامی در راه است

حمدلله اژدری تاکید کرد: امسال مجددا آزمون استخدامی برگزار می شود که طی هفته آینده جزییات مربوط به آن اعلام خواهد شد، احتمالا در شهریور ماه ثبت نام اجرا شده و در مهر ماه نیز آزمون برگزار می شود ولی چون این افراد باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان دورة آموزشی ببینند، بنابراین ورودی این افراد مهرماه سال آینده است.

چرا سهمیه استخدامی امسال کم شده است؟

رییس گروه طرح و برنامه آموزش و پرورش استان بوشهر بیان نمود: استخدام سال گذشته مربوط به دو بخش است، یکی آزاد که طبق ماده 28 از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی صورت می گیرد و بخش دیگر مربوط به دانشگاه فرهنگیان و از طریق کنکور سراسری و جذب دانشجو معلم است.

وی بیان نمود: سال گذشته سهمیه استخدام آزاد حدود 545 نفر بوده که امسال این رقم به دلیل کاهش در سر جمع مجوز کشوری به 414 نفر کاهش یافته، یعنی سال گذشته 17 هزار و 400 نفر سهمیه استخدامی وزارت آموزش و پرورش بوده و امسال این میزان به 16 هزار و 90 نفر کاهش پیدا کرده است.

اژدری اضافه کرد: طبیعتا این کاهش سهمیه مجوز کشوری باعث شده سهمیه استان ها نیز کم شود و در استان ما نیز این کاهش اجرا شده است. اما در بحث دانشگاه فرهنگیان این سهمیه کاهش چشمگیری داشته، چون دانشگاه فرهنگیان بوشهر ظرفیت محدودی برای پذیرش دانشجو دارد، و از آنجا که استخدامی های آزاد نیز باید دوره یک ساله ای را در این دانشگاه بگذرانند، بنابراین این دانشگاه با مشکل فضای مناسب روبرو خواهد شد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13011

به "کمبود نیروی آموزش و پرورش بوشهر چگونه جبران می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود نیروی آموزش و پرورش بوشهر چگونه جبران می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید