کدام توالت برای سلامتی بهتر است؛ فرنگی یا سنتی؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران: توالت های کاسه ای که به توالت فرنگی معروف هستند، نشانه تمدن و تجدد اروپایی به حساب می آیند، اما این توالت های سفالی فرنگی، نه بهترین و نه سالم ترین روش تخلیه روده های شما هستند؛ شاید همان توالت سنتی یا خَلا یا مستراح برای سلامتی ما بهتر باشد.

کدام توالت برای سلامتی بهتر است؛ فرنگی یا سنتی؟

اگر این مطلب را در حالیکه روی کاسه توالت نشسته اید، می خوانید باید حواستان باشد که نحوه نشستن و وضعیت بدن برای تخلیه آسان و کامل مدفوع بسیار مهم است.

موضوع این مطلب ممکن است خنده دار به نظر برسد، اما موضوع کم اهمیتی نیست.

هر شخص به طور متوسط بیش از شش ماه از طول زندگی اش را روی کاسه توالت (توالت فرنگی) می گذراند و هر سال حدود 145 کیلوگرم مدفوع فراوری می نماید. یعنی سالانه حدود بیش از دو برابر وزن بدن خود مدفوع می نماید.

با توجه به اهمیت این اتفاق در زندگی ما، حالا ببینیم که بهترین روش توالت کردن چیست.

آیا در توالت مطالعه می کنید؟

واقعیت این است که برخی از افراد بهتر از بقیه پیروز به تخلیه روده های خود می شوند.

در اواسط قرن بیستم گروهی از پزشکان اروپایی پس از تحقیق در یک منطقه روستایی در آفریقا از موارد بسیار کم ناراحتی های روده و مسائل گوارشی در میان ساکنان این منطقه شگفت زده شدند.

آن ها فکر کردند که این نمی تواند فقط به نوع رژیم غذایی این افراد مربوط باشد بلکه مدت زمان تخلیه روده ها و وضعیت قرارگرفتن بدن در تخلیه آسان و کامل روده موثر بوده است.

این نتیجه در بسیاری از سایر کشور هایی که از توالتی مدل غیرنشسته مثل توالت سنتی که در بسیاری از کشور ها از جمله ایران، افغانستان و تاجیکستان استفاده می گردد، به دست آمد.

در بسیاری از کشور ها از جمله ایران، افغانستان و تاجیکستان از این نوع توالت سنتی استفاده می شده است، اما به تدریج استفاده از توالت فرنگی هم بسیار متداول است

افرادی که از توالت های فرنگی استفاده می نمایند به طور متوسط حدود 114 تا 130 ثانیه روی کاسه توالت می نشینند.

اما کسانی که از توالت هایی مثل توالت سنتی در ایران و افغانستان و تاجیکستان، استفاده می نمایند، به طور متوسط حدود 51 ثانیه روی توالت می نشینند. به گفته پژوهشگران این مدت زمان برای سلامتی بهتر است.

با نشستن روی کاسه توالت فرنگی، مجرای مقعد در زاویه قائمه (90 درجه) قرار می گیرد که این مساله باعث می گردد ماهیچه پایین مقعد جلوی راستا خروج روده بزرگ را بگیرد.

به این دلیل است که افرادی که روی توالت فرنگی می نشینند، برای تخلیه روده ها باید زور بزنند.

زور زدن هنگام تخلیه روده ها باعث بروز مسائلی مانند بواسیر، غش و حتی سکته مغزی می گردد.

پس چرا از توالت فرنگی استفاده می گردد؟

نشستن روی توالت فرنگی باعث می گردد که ماهیچه پایین مقعد جلوی راستا خروج مدفوع را بگیرد

تصور می گردد که اولین توالت ابتدایی بشر، حدود 6 هزارسال پیش در بین النهرین، جایی در عراق امروزی ساخته شده است.

در سال 315 بعد از میلاد در شهر روم باستان حدود 144 توالت عمومی وجود داشته و رفتن به توالت عمومی به نوعی شرکت در یک مراسم اجتماعی محسوب می شده است.

در یک توالت عمومی 2000 ساله که در بالای تپه پالاتن در رم کشف شده است، بیش از 50 سوراخ در کنار هم واقع شده است.

با معیار های امروز رفتن به این توالت عمومی مانند به اشتراک گذاشتن یک لحظه بسیار شخصی محسوب می گردد.

در روم باستان رفتن به توالت عمومی مثل شرکت کردن در یک مراسم اجتماعی بود

اولین توالت همراه با سیفون در سال 1592 میلادی از طریق جان هرینگتون، یک عضو دربار انگلستان اختراع شد و نامش را آژاکس از جنگجویان اسطوره ای یونان باستان گذاشت.

اما اختراع سیستم سیفون مرسوم کنونی که کاسه توالت با یک لوله خمیده U شکل به فاضلاب وصل می گردد و با فشار آب داخل مخزن توالت مدفوع را به داخل فاضلاب تخلیه می نماید در سال 1880 از طریق یک لوله کش بریتانیایی ساخته شد و تحولی در تاریخ توالت ایجاد کرد.

این سیستم مانع از انتشار بوی بد مدفوع و فاضلاب می گردد.

استفاده از توالت فرنگی به عنوان یکی از مشخصه های تمدن اروپایی محسوب می گردد، اما مسائل دیگری ایجاد نموده است.

طراحی های اولیه سیستم سیفونی که امروز در توالت های فرنگی استفاده می گردد؛ فشار آب داخل مخزن توالت مدفوع را به داخل فاضلاب تخلیه می نماید.

خطرات سلامتی

زور زدن برای دفع مدفوع ممکن است برای خیلی از ما اتفاق بیافتد؛ دندان های مان را روی هم بفشاریم، رگ ها متورم تر گردد و ضربان قلب بالا برود.

این وضعیت ممکن است به خاطر یبوست یا سایر مسائل گوارشی و هضم و جذب روده ها باشد. اما بسیاری از کارشناسان نحوه نشستن روی توالت فرنگی را برای سلامتی نامناسب می دانند.

در اواسط سال های 1960، آلکساندر کایرا، پروفسور دانشگاه کرنل آمریکا توالت های فرنگی را به عنوان نامناسب ترین وسیله ساخته شده به دست بشر توصیف کرد.

پزشک الویس پریسلی، ستاره موسیقی راک، احتمال داده است که حمله قلبی که باعث مرگ ستاره موسیقی راک دنیا شد، ناشی از زور زدن او برای تخلیه روده هایش از مدفوع بوده است.

یک راه چاره ساده

اگر در حال حاضر توالت فرنگی تنها گزینه موجود برای شماست، نگران نباشید: یک راه چاره ساده وجود دارد: فقط کافی است زانو های خود را بالا بیاورید و تا بدنتان از زاویه 90 درجه به 35 درجه تغییر دهید.

این کار با قراردادن یک چهارپایه و در موارد اضطراری و نبود امکانات از طریق یک دسته روزنامه باطله یا چندمجله قدیمی ممکن خواهد شد.

بالا آوردن زانو ها یاری خواهد نمود که انسدادی که در حالت نشسته میان روده بزرگ و مقعد ایجاد می گردد، از بین برود و تخلیه کامل روده ها آسان تر انجام گردد.

منبع: bbc

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: برترین ها
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14392

به "کدام توالت برای سلامتی بهتر است؛ فرنگی یا سنتی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام توالت برای سلامتی بهتر است؛ فرنگی یا سنتی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید