چند نکته درباره برخی یاری های مالی وزارت ارشاد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در راستای تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شفاف سازی مالی و ارائه گزارش از میزان هزینه ها و حمایت ها، معاونت توسعه منابع و مدیریت این وزارتخانه گزارشی را از یاری 662 میلیارد ریالی خود به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر کرد.

چند نکته درباره برخی یاری های مالی وزارت ارشاد

به گزارش خبرنگاران، علی اصغر کاراندیش ـ معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در خبری که 27 مردادماه بدون اطلاع رسانی خاصی در سایت رسمی این وزارتخانه، البته نه در صفحه اصلی، بلکه در صفحه مربوط به زیرمجموعه معاونت ها منتشر گردیده، از شفاف سازی یاری ها از ابتدای سال 97 تا خاتمه تیرماه اطلاع داده است.

این یاری ها در دو جدول ارائه گردیده است؛ 14 مورد یاری به اشخاص حقیقی و 86 مورد یاری به اشخاص حقوقی مثل مؤسسات، بنیادها و ...که برخی از آن ها چند بار مورد حمایت قرار گرفته اند.

در بخش اشخاص حقیقی چهار میلیارد و 320 میلیون ریال به 14 نفر بابت یاری به مؤسسات غیردولتی فرهنگی دینی داده گردیده است که یک مورد آن با پرداخت مبلغ 900 میلیون ریال بابت یاری به انتشار آثار ارزشمند به یک چهره سیاسی - فرهنگی مربوط می گردد.

اما نکته جالب توجه، فهرست یاری به اشخاص حقوقی در سال 97 است؛ چون برخلاف بعضی دیگر از یاری ها و حمایت های این چنینی، مثل آنچه در سینما اعلام شد و نوک پیکان انتقادها را به سمت برخی سینماگران چرخاند، این بار فهرست یاری ها بیشتر، سؤال را متوجه معاونت توسعه منابع و مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می نماید که بر چه مبنایی این یاری های مالی پرداخت گردیده است.

براساس لایحه ارائه گردیده دولت به مجلس، اعتبار جاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 11 هزار و 854 میلیارد ریال بوده که این وزارتخانه جدا از اعتباری که برای هرکدام از زیر مجموعه های خود مثل سینما، هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی و ... درنظر گرفته در چند بخش، ارقامی برای یاری و حمایت نیز اختصاص داده است. طبق پیگیری خبرنگاران این یاری های اعلام گردیده هم از فصل پنجم بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مربوط به یاری های بلاعوض است داده گردیده ولی نکته اصلی که در این گزارش به آن پرداخته می گردد، ابهام در تناسب بعضی پول های داده گردیده با حوزه فعالیت مؤسسات یاری گیرنده یا برنامه درج گردیده در جدول است.

در جدول یاری به اشخاص حقوقی، 86 مورد یاری به مؤسسات، کانون ها، بنیادها و انجمن ها دیده می گردد که در حوزه فعالیت های فرهنگی، هنری و دینی فعال هستند و هر کدام براساس یک برنامه در سال 97 یاری مالی دریافت نموده اند که مجموع این یاری 662 میلیارد و 382 میلیون ریال می گردد. هر کدام از این پرداخت ها جداگانه می تواند قابل آنالیز باشد.

طبق آنچه در این جدول منتشر گردیده، اردیبهشت ماه سال جاری بنیاد فرهنگی و هنری رودکی 800 میلیون تومان تحت عنوان حمایت و صیانت از موسیقی ملی و هنرهای نمایشی دریافت نموده ولی توضیح اقدام آن بابت حمایت از ارکستر ملی سمفونیک درج گردیده است. این بنیاد خردادماه سال جاری نیز یک یاری سه میلیارد تومانی گرفته که عنوان برنامه اش باز هم حمایت و صیانت از موسیقی ملی و هنرهای نمایشی بوده، اما عنوان فعالیت و توضیح اقدام، یاری به بنیاد فرهنگی هنری رودکی و بابت انجام فعالیت های فرهنگی هنری ذکر گردیده است.

در تیرماه یک میلیارد و 400 میلیون تومان دیگر به بنیاد رودکی پرداخت گردیده که باز هم عنوان برنامه همانند قبل است و توضیح اقدام و عنوان فعالیت انجام فعالیت های هنری، یاری به بنیاد رودکی و حمایت از ارکستر ملی و سمفونیک بوده است.

البته بنیاد رودکی برای هر شب اجرای تئاتر و حتی کنسرت اجاره زیادی از گروه ها می گیرد و هر زمانی هم که فرصت دست دهد تالار وحدت را برای برنامه های غیرفرهنگی و غیر هنری اجاره می دهد که این اعتقاد وجود دارد که پول خوبی از آن به دست می آید، همانند برنامه ای که برای رونمایی از خودرورهای لوکس خارجی در تالار وحدت برگزار گردید یا آنچه به بهانه قرعه کشی خودرو توسط یک برند آرایشی ـ بهداشتی در این تنها سالن فاخر هنری کشور برپا کردند.

از سوی دیگر، مؤسسه توسعه هنرهای معاصر که به نوعی گلوگاه مالی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با حجم زیادی از فعالیت های هنری، اعتبار زیرمجموعه های معاونت همچون هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و مد و لباس را در اختیار دارد و اتفاقا این روزها به خاطر همین موضوع شفاف سازی در تیررس مطالبه ها قرار گرفته، از ابتدای سال فقط دو میلیارد تومان یاری مالی از معاونت توسعه منابع و مدیریت دریافت نموده است.

از یاری های مالی به این موسسه، اردیبهشت سال جاری 500 میلیون تومان با عنوان حمایت و گسترش هنرهای نمایشی و بابت حمایت از فراوری نمونه سازی و اجرای برنامه های تئاتر داده گردیده است. همچنین مؤسسه تیرماه یک میلیارد تومان هم برای حمایت از توسعه و الگوسازی مد و لباس اسلامی ـ ایرانی، حمایت و صیانت از موسیقی ملی، حمایت و گسترش هنرهای تجسمی و نمایشی گرفته که تجمیع تمام این فعالیت ها در یک میلیارد تومان خودش جای سؤال است.

البته یک رقم 500 میلیون تومانی دیگر هم در تیرماه سال جاری به مؤسسه توسعه هنرهای معاصر داده گردیده که بابت حمایت و صیانت از موسیقی ملی بوده است. با این حال از آنجا که در یک موردِ هنرهای نمایشی، هنوز مطالباتی از سال قبل باقی مانده و زمان چندان زیادی از تسویه حساب هزینه های جشنواره تئاتر فجر سال 96 نمی گذرد.

جدا از این سه بخش که به هنرهای نمایشی ارتباط داشتند، دو موسسه دیگر در این فهرستِ منتشر گردیده، یاری مالی برای فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی گرفته اند که یکی مؤسسه فرهنگی هنری همای هنر خانه خورشید با دریافت 100 میلیون تومان و با عنوان حمایت و گسترش هنرهای نمایشی است که جست وجوی اینترنتی اطلاعات مشخصی را از این مؤسسه نمی دهد و دیگری هم مؤسسه فرهنگی هنری صبح روشن اصفهان است که آن هم با عنوان برنامه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی 200 میلیون تومان یاری دریافت نموده است.

نکته مهم درباره این دو مؤسسه این است که آیا معاونت هنری و تشکیلات تئاتر از اعطای چنین یاریی با عنوان هنرهای نمایشی آگاه هستند، ضمن اینکه معلوم نیست این دو مؤسسه چه فعالیتی در حوزه تئاتر داشته یا دارند؟

این ابهامات درحالی است که بودجه تئاتر به رغم کوشش هایی که برای افزایش آن در چند سال گذشته انجام شد، حال مدام آب می رود و مصداق آن هم اظهارات مدیرکل هنرهای نمایشی است که خردادماه سال جاری در گفت وگویی با خبرنگاران از کاهش پنج میلیارد تومانی اعتبار تئاتر نسبت به سال قبل اطلاع داد؛ آن هم در شرایطی که در قانون بودجه سال 97 اعتبار تئاتر با بیش از 14 میلیارد تومان افزایش نسبت به سال قبل، به حدود 78 میلیارد تومان رسیده بود.

شاید برای برطرف این ابهامات که ممکن است در نظر اهالی فن و کارشناسان و اهالی تئاتر بیشتر هم باشد، لازم باشد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شفاف سازی دقیق تری را از یاری هایش ارایه کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 713

به "چند نکته درباره برخی یاری های مالی وزارت ارشاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته درباره برخی یاری های مالی وزارت ارشاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید