پروانه فضایی با بالهای بسیار بزرگ

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سحابی پروانه حدود 3800 سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی خرچنگ واقع شده است.

پروانه فضایی با بالهای بسیار بزرگ

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، پروانه های کمی می توانند بال هایی به این بزرگی داشته باشند. خوشه ها و سحابی های درخشان آسمان شب سیاره زمین، معمولا به نام گل ها و حشرات خوانده می شوند و سحابی پروانه که NGC 6302 خوانده می گردد نیز از قضیه مستثنی نیست.

این سحابی سیاره ای با مرگ ستاره ای تقریبا پنج برابر جرم خورشید تشکیل شده است. ستارۀ مرکزی این سحابی خاص، با دمای سطحی حدود 250000 درجه سانتی گراد، به طرز استثنائی داغ است. اگر چه این ستاره به صورت درخشانی در نور فرابنفش می تابد، اما از طریق یک حلقه ی فشرده گرد و غبار از دید مستقیم ما پنهان است.

سحابی پروانه حدود 3800 سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی خرچنگ واقع شده است.

این تصویر نزدیک، جزئیات نزدیکی از این سحابی را نشان می دهد که توسط تلسکوپ فضایی هابل، درست بعد از به روز رسانی اش در سال 2009 گرفته شده است.

ستاره مرکزی یک کوتوله سفید بوده و اخیرا با استفاده از دوربین ارتقاء یافته میدان عریض نصب شده بر تلسکوپ فضایی هابل کشف شده است. ستاره ذکر شده در حال حاضر دارای جرمی حدود 0.64 جرم خورشید بوده و توسط یک صفحه استوایی متراکم منحصربه فرد تشکیل شده از گاز و غبار، احاطه شده است. احتمالا این صفحه متراکم باعث برون ریزی ستاره برای تشکیل ساختار دوقطبی، همانند ساعت شنی شده است.

این ساختار دو قطبی، ویژگی های جالب فراوانی را نشان می دهد که در این سحابی سیاره نما دیده می گردد؛ از جمله دیواره های یونیزاسیون، گره ها و لبه های تیز. صفحۀ گرد و غباری که ستاره مرکزی را احاطه نموده است، با عبور از یک گودال گاز یونیزه شده، تقریبا در مرکز این تصویر، به صورت مورب در خط دید ما قرار گرفته است. در پوشش گرد و غبار کیهانی ستاره داغ، هیدروژن ملکولی کشف شده است.

منبع :جام نیوز

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: لست سکند
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 19214

به "پروانه فضایی با بالهای بسیار بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروانه فضایی با بالهای بسیار بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید