واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کشور

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای گفت: ما از شفاف سازی و نظارت همه سازمان های ناظر بر فعالیت های فروشگاه های زنجیره ای استقبال می کنیم.

واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کشور

امیر خسرو فخریان در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن اتاق اصناف ایران برگزار گردید با اشاره به اینکه از همه کسانی که علاقه مند به بازدید از فعالیت فروشگاه های زنجیره ای هستند با حضور نهاد ناظر مورد نظرشان دعوت به حضور در این مراکز می کنیم، اضافه کرد: ما شما را برای ملاحظه واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کشور همراهی می کنیم .

فخریان با اشاره به اظهار نظر بعضی افراد درخصوص اینکه فروشگاه های زنجیره ای کالا را با قیمت بالاتر از سوپر مارکت ها عرضه می نمایند، ادامه داد: همه افراد می توانند همراه با ما به فروشگاه زنجیره ای مورد نظر برویم و این موضوع را آنالیز کنیم.

وی با بیان اینکه همه ی کالاهای عرضه شده در فروشگاه های زنجیره ای در سطح شهر و دیگر واحدهای توزیعی نیز عرضه می گردد،گفت: به طور مثال حبوبات گلستان هم در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می گردد و هم در سطح شهر وجود دارد علاوه بر آنها رب، تن ماهی، ماکارونی و تنقلات از جمله کالاهایی هستند که هم در فروشگاه های زنجیره ای و هم در سطح شهر عرضه می شوند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای اضافه کرد: بعضی عنوان می نمایند کالاهایی که در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می گردد وزنش کمتر است این در حالی است که ما در ورود کالا به فروشگاه های زنجیره ای علاوه بر آنالیز های کیفی و کمی در واحدهای کنترل کیفیت برندهایی با کیفیت خوب را عرضه می کنیم چرا که اگر این کار صورت نگیرد مردم از این فروشگاه ها خرید نخواهند کرد.

وی با اشاره به این که فراورینمایندگان، کالاهای فراوریی خود را با قیمت درج شده در همه فروشگاه های کشور عرضه می نماید ادامه داد: فقط 10 تا 15 درصد این کالاها در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می گردد و 85 درصد آن در دیگر مراکز توزیع می گردد.

فخریان در خصوص نظام قیمت گذاری گفت: هر انجمن که می خواهد تغییر نرخ بدهد ابتدا پیشنهاد آن را به سازمان حمایت اعلام می نماید، سازمان حمایت تایید می نماید یا به انجمن اختیار افزایش نرخ را می دهد، بنابراین برای تغییر نرخ باید مجوز دریافت کرد و قیمت عرضه کالا به صورت بسته بندی و فله متفاوت است.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه همه فراورینمایندگان پس از دریافت مصوبه برای تغییر نرخ، این تغییرات را اعلام می نمایند، اضافه کرد: به هرحال فروشگاه های زنجیره ای از این تغییر نرخ مستثنی نیستند و فراورینمایندگان از انجمن مربوطه، نامه افزایش نرخ را به ما ارائه می دهند.

تغییر نرخ در فروشگاه های زنجیره ای با یک ماه تاخیر اعمال می گردد

فخریان با اشاره به این که فروشگاه های زنجیره ای با یک ماه تاخیر افزایش قیمت ها را اعمال می نمایند،گفت: ما کالا را با نرخ جدید از فراوری نماینده می خریم؛ اما تا یک ماه با همان نرخ قدیمی عرضه می کنیم تا موجودی قبل به صفر برسد.

وی با بیان این که سال جاری میانگین تغییر قیمت کالاها 3.5 بار اتفاق افتاده است، توضیح داد: به طور مثال نوشابه از ابتدای سال جاری تا کنون از 4400 تومان به 9900 تومان تغییر قیمت پیدا نموده یعنی 5 بار افزایش نرخ داشته است و همچنین شوینده ها از ابتدای سال جاری تا به امروز دوبار افزایش قیمت داشته اند.

فخریان با اشاره به این که در سال های گذشته تغییر کالا در سال یکبار رخ می داد، اظهار کرد: سال جاری حدود 11 هزار بارکد جدید قیمت خورده است.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان این که ما هرروز در فروشگاه های زنجیره ای با محصولاتی روبرو هستیم که افزایش نرخ می خورد، ادامه داد: در هیچ جای جهان قیمت مصرف نماینده را روی کالا درج نمی نمایند و وقتی بارکد می زنند قیمت معین می گردد.

ناچاریم کالای قیمت جدید و قدیم را در کنار هم بفروشیم

وی با اشاره به تغییر قیمت چیپس از 3 هزار تومان به 4 هزار تومان و سپس 5 هزار تومان در یک بازه زمانی کوتاه گفت: ما در فروشگاه های زنجیره ای وقتی این تغییر ایجاد می گردد به دلایل مختلف نمی توانیم کالا را جمع آوری کنیم؛ ما کالا را با قیمت قدیم و قیمت های جدید در کنار هم می فروشیم و تا حدود یک ماه که کالای موجود با قیمت قدیمی تمام گردد این شرایط وجود دارد.

فخریان با اشاره به این که کالاها پس از افزایش قیمت با نرخ جدید عرضه می شوند، گفت: وقتی تغییر قیمت رخ می دهد، ممکن است کالایی که تغییر قیمت داشته همچنان با قیمت قدیم روی شلف موجود باشد بنابراین ما در سیستم برای اصلاح مانده موجودی اعلام می کنیم که در شلف کالا با قیمت قدیم بوده و باید در فاکتورها اصلاح گردد که این موضوع در فاکتور به مشتریان شرح داده می گردد.

وی با بیان این که ما در ایران سیستمی نداریم که دو قیمت برای یک کالا را همزمان روی کالا اعمال کنیم، ادامه داد: تنها راه این است که با یک ماه تاخیر افزایش قیمت را اعمال کنیم زیرا در سیستم یک بارکد شناسایی می گردد. بنابراین وقتی در سیستم اعلام کنیم قیمت کالا 4 هزار تومان است پس از تغییر نرخ نمی توانیم بارکد را عوض کنیم در این صورت به مصرف نماینده اعلام می کنیم که این کالا افزایش قیمت داشته است.

تامین کالا، دغدغه اصلی ماست

فخریان اضافه کرد: دغدغه ی ما تامین کالا است، زیرا هم اکنون فراورینماینده ها برای تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند بنابراین وقتی فرایند فراوریکالا مشکل دارد به ما فشار وارد می نمایند، که تغییر نرخ را زودتر اعمال کنیم.

تغییر قیمت ها فقط ویژه فروشگاه های زنجیره ای نیست

فخریان اضافه کرد: تغییر بصورت میانگین 3.5 بار قیمت کالا در یکسال اتفاقی است که افتاده و چیزی نیست که فقط در فروشگاه های زنجیره ای اتفاق افتاده باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که تغییر نرخ رخ می دهد، اگر ما بخواهیم کالا را از روی شلف جمع آوری نموده و بسته بندی نموده و مرجوع کنیم، کالا از بین می رود و ازسویی اگر بخواهیم شلف را خالی کنیم این ابهام برای مردم ایجاد می گردد کمبود کالا ایجاد شده و بحران رخ می دهد. مانند زمانی که دستمال کاغذی و پوشک نبود و مردم گمان می کردند کالا نیست.

نمی توانیم قفسه ها را خالی نگهداریم

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با تاکید بر این که ما نمی توانیم شلف را خالی کنیم و باید شرایط را مدیریت کنیم زیرا ما سال جاری تغییر زیاد داشتیم، گفت: ما حدود 200 فراورینماینده معروف در کشور داریم که به همه آنها اعتماد وجود دارد. شما می توانید با آنها تماس بگیرید که اگر شما بخواهید تغییر نرخ بدهید در فروشگاه زنجیره ای چطور اعمال می گردد؟ آیا کالایی که با قیمت قدیم در فروشگاه وجود دارد را با قیمت جدید می فروشند یا اعلام می نمایند که ما هنوز کالا به قیمت قدیم داریم.

این ادعا، توهین به فراورینمایندگان است

فخریان درخصوص تبانی فروشگاه های زنجیره ای با فراوری نماینده ها اضافه کرد: این حرف توهین به فراوری نماینده ها است؛ کسی که کارخانه زده و در کشور فراورینماینده است اگر می خواست تبانی کند و برای 10 درصد فروش خود، کم فروشی یا گران فروشی کند اصلا فراورینماینده نمی شد و در کل، کارهای راحت تری برای تخلف وجود دارد.

وی ادامه داد: کسی که تعدادی زیادی واحد فروشگاهی با تعداد بالایی نیروی کار دارد، اگر بخواهد کوچکترین خطایی در سیستم کاری داشته باشد، آیا پرسنلی که در فروشگاه هستند خودشان به مردم اعلام نمی نمایند؟

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان این که وقتی موضوعی اعلام می گردد، باید منطقی داشته باشد، ادامه داد: آیا فراورینماینده ای که میلیاردها تومان سرمایه گذاری نموده و در سطح کشور توزیع و فروش کالا دارد و بخش کمی از این کالا در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می گردد و فروشگاه های زنجیره ای از فراوری نماینده می خواهند که قیمت کالاها را افزایش بدهند تا آنها بتوانند ارزان تر بفروشند؟ قطعا این منطقی نیست.

فروشگاه های زنجیره ای قیمت را در کشور کنترل و نظارت می نمایند

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای گفت: من امروز به همه سازمان ها و فراورینمایندگان اعلام می کنم اگر همین امروز قیمت مصرف نماینده را 10 درصد کاهش دهند من هم قول می دهم که عینا در فروشگاه های زنجیره ای اعمال خواهد شد.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان این که این کالاها در همه جای کشور عرضه می گردد، ادامه داد: حالا که فروشگاه های زنجیره ای به کالاها تخفیف می دهند به جای تحسین از ابهامات در تخفیف ها صحبت می گردد.

وی در خصوص نحوه اعمال افزایش قیمت اجرا شده از سوی فراوری نماینده ادامه داد: فراورینماینده در خصوص افزایش قیمت با فروشگاه های زنجیره ای صحبت نمی نمایند و یا افزایش هزینه ها فراورینماینده ناچار به آن است.

وی با بیان اینکه ما 6 هزار فروشگاه زنجیره ای در کشور داریم ادامه داد: 200 هزار فروشگاه در بخش های مختلف، در کل کشور وجود دارد. چگونه می گردد فراورینماینده صرفا برای 6 هزار فروشگاه زنجیره ای قیمت متفاوت درج کند؟

بالاترین سطح بازرسی و نظارت را بر فروشگاه های زنجیره ای اعمال می کنیم

وی با اشاره به اینکه فروشگاه ها به صورت مستمر رصد می شوند، ادامه داد: ما بالاترین سطح نظارت را برروی فعالیت های شعب فروشگاه های زنجیره ای داریم و اتحادیه بیش از 500 نفر بازرس در 6 هزار فروشگاه زنجیره ای سراسر کشور دارد.

فخریان ادامه داد: فروشگاه های زنجیره ای با برخورداری از واحد کنترل کیفی، کالاها را قبل از ورود به انبار از لحاظ کمیت(وزن)، کیفیت، مجوز و تاریخ انقضاء کنترل می نمایند.

مردم و مشتریان، بهترین بازرس و ناظری هستند که فعالیت فروشگاه ها را رصد می نمایند

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای ادامه داد: ما به صورت روزانه به میلیون ها مشتری فاکتور ارائه می دهیم و وقتی فاکتور صادر می گردد همه موارد معین است و این امکان وجود دارد که مصرف نماینده قیمت های درج شده را همان موقع با مغازه های بیرون مقایسه کند و بهترین ناظر بر عملکرد ما مردم هستند، بنابراین من از مردم درخواست دارم هر کالایی را از فروشگاه زنجیره ای خریداری می نمایند با سطح بازار مقایسه نمایند. در این صورت متوجه خواهند شد که فروشگاه های زنجیره ای به چه صورت عمل می نمایند.

فروشگاه های زنجیره ای در کنار مردم و دولت هستند

فخریان با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای در کنار مردم و دولت هستند، اضافه کرد: فروشگاه های زنجیره ای تا 15 درصد تورم را در جامعه مدیریت می نمایند و کالاها را ارزانتر به دست مصرف نماینده می رسانند.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای اضافه کرد: امکان دارد بعضی فروشگاه های زنجیره ای برای بعضی محصولات فراوریی برند خاصی داشته باشند؛ ولی حتی محصولات آن برند نیز در کنار سایر برندهای موجود در بازار به مشتریان عرضه می گردد که این امر به انتخاب مشتری یاری نموده و قدرت انتخاب را بالا برد.

فراوری انحصاری ویژه فروشگاه های زنجیره ای توجیه مالی ندارد

فخریان در ادامه بیان نمود: قطعا فراوری انحصاری برای فروشگاه های زنجیره ای توجیه مالی ندارد، زیرا تعداد فروشگاه های زنجیره ای محدود است، ولی کالاهای متنوع و زیادی از هر نوع فراوری عرضه می کنیم بنابراین اقتصاد یک فراوری نماینده فقط با ارائه کالا به فروشگاه های زنجیره ای تامین نمی گردد.

وی با اشاره به این که مردم حقِ انتخاب دارند، گفت: فروشگاه های زنجیره ای با برندهای فراوریی مختلفی همکاری می نمایند بنابراین مردم حق انتخاب دارند و می توانند کالای مورد نظر خود را خریداری کند.

تامین کالا صرفا به وسیله مبادی و رسمی و قانونی انجام می گردد

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه ما ملزم به تهیه کالا از مبادی رسمی و قانونی هستیم گفت: به طور مثال دولت برنج هندی را به ما می دهد و ما باید با قیمت مشخص شده از سوی دولت آن را عرضه کنیم .

فخریان در خصوص توزیع برنج هندی و پاکستانی گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران یک سری کالای استراتژیک را خریداری و انبار می نماید که در موقع احتیاج آنها را عرضه کند که توزیع آن در فروشگاه های زنجیره ای و یا دیگرمبادی توزیع انجام می گردد. شرکت بازرگانی دولتی نیز با سیاست های معین نسبت به عرضه کالاهای خود در بازار اقدام می نماید.

وی درباره گزارشی که درباره یکی از فروشگاه زنجیره ای که عنوان شد برنج هندی فراوری سال 97را به مدت دو سال انبار نموده بود، گفت: اول این که حدود یکسال از تاسیس این فروشگاه می گذرد. ثانیا براساس آنالیز های اجرا شده و آنالیز فاکتورهای این فروشگاه، معین شد که از زمان خرید برنج ها یک هفته بیشتر نگذشته بود. یعنی برنج ها از سال 97 در انبارهای بازرگانی دولتی باقی مانده بود نه انبار فروشگاه زنجیره ای.

انبارکردن کالاها در فروشگاه های زنجیره ای امکان پذیر نیست

وی با بیان این که یکی از ویژگی های ما عرضه سریع کالا و گردش تند کالا و نقدینگی است، اضافه کرد: سیستم تامین کالا در فروشگاه های زنجیره ای وتامین کالا در بازار متفاوت است. شاید توزیع نمایندگان در بازار انبار داشته باشند؛ ولی ما نمی توانیم برای گران شدن و یا شرایط خاص کالا را انبار کنیم. کوشش ما این است که خواب کالا نداشته باشیم تا پول فراورینماینده را سریعتر پرداخت کنیم.

فخریان اضافه کرد: البته برنج هندی نیز شرایط ویژه دارد در بعضی مواقع ممنوعیت واردات،این محدودیت در برنج پاکستانی هم وجود دارد و در خصوص برنج تایلندی هم در بعضی مواقع دولت برای تنظیم بازار برنج اقدام به واردات و یا توزیع از محل ذخایر استراتژیک می نماید و ما آن را توزیع می کنیم.حالا ممکن است چند ماه برنج تایلندی و هندی موجود و در بعضی مواقع به دلیل حمایت از برنج ایرانی، ماه ها واردات آن را ممنوع باشد.

وی گفت: فروشگاه های زنجیره ای واردنماینده نیستند و ما توزیع نماینده هستیم. و وقتی کالا وجود دارد می فروشیم اما در حال حاضر که کشور با مسائل ناشی از تحریم دست به گریبان است باید به همدیگریاری کنیم .

شرح بعضی از مسائل این حوزه مشکل است

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای ادامه داد: مثلا وقتی روغن در بازار کاهش پیدا کرد قیمت چیپس افزایش قیمت داشت و در حال حاضر که روغن تامین شده دوباره قیمت چیپس کاهش یافته است اما این موضوع را فروشگاه های زنجیره ای چگونه به مردم شرح دهند؟ ما به عنوان فروشگاه زنجیره ای فقط توزیع نماینده هستیم.

این صنعت در ابتدای راه است

وی اضافه کرد: ما حدود 6 هزار شعبه فروشگاه زنجیره ای در کل کشور داریم؛ اما ترکیه بیش از40 هزار فروشگاه دارد سهم آنها از بازار بالای 60 تا 70 درصد و ما 10 تا 12 درصد است. ما ابتدای راه هستیم و این صنعت در دوران طفولیت است البته از تشکیل اتحادیه 5 سال می گذرد و این در حالی است که عمر فروشگاه های زنجیره ای در جهان بیش از 100 سال است.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه این نشست ها به رفع ابهامات یاری خواهد نمود، ادامه داد: این ابهام ها و صحبت ها نشان می دهد که این صنعت در کشور در حال پیدا کردن صندلی خودش است .

فخریان با بیان این که هنوز خیلی افراد نمی خواهند فروشگاه های زنجیره ای توسعه یابد، اضافه کرد: وقتی فاصله فراوری تا مصرف کوتاه می گردد و ما کالا را با حجم بالا از فراورینماینده خریداری می کنیم و واسطه گری نیز حذف می گردد پس ما می توانیم تخفیف دائم داشته باشیم.

چرا وقتی امکان تخفیف وجود دارد، نباید تخفیف بدهیم؟

وی ادامه داد: وقتی می توانیم تخفیف بدهیم و یک کالایی را 10 تا 15 درصد ارزانتر به مردم بدهیم و به کشور و مردم یاری کنیم، آیا این کار را نکنیم؟ وقتی فراوری نماینده کالا را عرضه می نماید باید به شرکت پخش، عرضه نموده و یک بار مارجین بدهد سپس بنکدار هم یک مارجین بدهد و بنکدارهم به مغازه دار داده و یکبار دیگر مارجین پرداخت گردد که البته همه اینها با فعالیت فروشگاه های زنجیره ای حذف می گردد و فراورینماینده مستقیم کالا را به مصرف نماینده می دهد.

فخریان گفت: حالا جهان یک قدم جلوتر رفته و به صورت آنلاین، فراوری را مستقیم به مصرف نماینده متصل می نماید در این بین زنجیره ای ها هم حذف می شوند این یعنی ما باید یک قدم جلوتر برویم و فروش آنلاین را توسعه بدهیم.

کوشش ما این است که قیمت کالاها در فروشگاه های زنجیره ای شفاف باشد

رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای در پاسخ به این سوال که چرا در بعضی از فروشگاه ها قیمت روی محصول با قیمت فاکتور متفاوت است، گفت : تمام کوشش ما این است تا قیمت کالاها در فروشگاه های زنجیره ای شفاف باشد و سعی می کنیم تخلفی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: ما قبول داریم در بعضی از فروشگاه ها ایراداتی درباره تغییر قیمت ها وجود دارد که باید رفع گردد اما دلیل اصلی، ناشی از افزایش نرخ متعددکالاهاست .

رییس اتحادیه اضافه کرد: با تصمیمی که در راستای شفافیت قیمت کالاها در فروشگاه های زنجیره ای گرفته شد، قیمت مصرف نماینده روی محصول در شلف های فروشگاه حذف و فقط قیمت فروشگاه درج می گردد. البته در بعضی از فروشگاه ها این اقدام اجرا شده است. در هیچ کشوری قیمت مصرف نماینده بر روی محصول درج نمی گردد و مردم با توجه به نرخ محصول، تصمیم می گیرند که از فروشگاه زنجیره ای یا از سوپر مارکت خرید نمایند .

مجوز فروش فله ای تخم مرغ و ارائه آن با قیمت مصوب لازم است

وی درباره قیمت تخم مرغ در فروشگاه ها گفت: تخم مرغ برای حفظ کیفیت باید در چرخه سرد و توسط یخچال و به صورت بسته بندی حمل و عرضه گردد قیمت اعلامی وزارت صمت براساس تخم مرغ فله ای در انبار فراورینماینده اعلام می گردد که تفاوت نرخ با تخم مرغ بسته بندی شده که در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می گردد وجود دارد.

مردم می توانند شکایت نمایند

وی توضیح داد: در فروشگاه های زنجیره ای بخش انتقاد وشکایت وجود دارد و مردم می توانند شکایات خود را اعلام نمایند، درماه تعداد کمی شکایت از فروشگاه ها به اتحادیه واصل می گردد که با سرعت لازم رسیدگی و پاسخگویی صورت می گیرد.

صدور مجوز انحصاری نیست

فخریان گفت: ما انحصار و محدودیتی برای مجوز به فروشگاه های زنجیره ای نداریم همه فعالین این بخش با داشتن شرایط اعلامی می تواند مجوز لازم دریافت نمایند که اطلاعات کامل آن در وب سایت اتحادیه موجود است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرارو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 49717

به "واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید