هر فرد تا چه میزان از اموالش را می تواند وصیت کند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وصیت نامه امتیازی است که افراد به یاری آن می توانند برای اموال خود در زمان بعد از مرگ تصمیم گیری نمایند.

هر فرد تا چه میزان از اموالش را می تواند وصیت کند؟

وصیت در دین اسلام عمل مستحبی است که به آن تاکید فراوان شده است، اما این که یک فرد تا چه میزان از اموالش را می تواند وصیت کند، امر مهمی است که عدم توجه به آن، می تواند سبب بروز اختلافات بسیاری در میان ورثه متوفی گردد. به همین دلیل در شرع و قانون، حد و میزانی برای وصیت معین شده است و در صورتی که بیشتر از آن باشد، ورثه متوفی اختیار این را دارند که وصیت بیشتر از حد معین شده را قبول و یا رد نمایند و این نکته در همه انواع وصیت نامه باید رعایت گردد. در این نوشتار از خبرنگاران به آنالیز مواردی همچون وصیت تا ثلث اموال و وصیت بیشتر از ثلث اموال می پردازیم.

وصیت تا ثلث اموال

بر اساس قانون مدنی هر فرد می تواند همه اموالش را وصیت کند. این وصیت تا ثلث آن احتیاجی به رضایت و قبول توسط ورثه متوفی ندارد، اما اگر بیشتر از یک سوم باشد، برای اینکه اجرا گردد ورثه باید به آن رضایت داشته باشند و به اصطلاح آن را تنفیذ نمایند. در صورتی که وصیت به نفع یکی از ورثه باشد، علاوه بر آنچه که به موجب وصیت به این شخص تعلق می گیرد، در ارث نیز سهیم خواهد بود و وصیت باعث محروم ماندن از ارث نخواهد شد، به عنوان مثال در موردی که ورثه شخص فوت شده تنها دو فرزند پسر باشند و متوفی از دارایی اش که 150 میلیون بوده یک سوم 50 میلیون را به نفع یکی از پسرانش وصیت نموده باشد، این پسر علاوه بر اینکه 50 میلیون بابت وصیت دریافت می نماید، به موجب ارث نیز سهم می برد. نکته قابل ذکر این است که وصیت در صورتی اجرا می گردد که ابتدا هزینه های کفن و دفن و سپس بدهی های متوفی پرداخت گردد و اگر اقتصادی باقی بود به وصیت عمل می گردد.

وصیت بیشتر از ثلث اموال

اگرچه وصیت نماینده می تواند تمامی اموال و دارایی هایش را برای بعد از فوت وصیت کند، اما این ورثه هستند که باید وصیت بیشتر از ثلث را قبول نمایند. در واقع، زمانی که متوفی بیشتر از ثلث اموال خود را وصیت نموده باشد ورثه می توانند این وصیت را قبول یا رد نمایند که این امر برای رعایت حقوق ورثه است. اگر ورثه وصیت بیشتر از یک سوم را رد نمایند، تنها تا همان میزان یک سوم به وصیت عمل می گردد؛ اما اگر قبول نمایند وصیت اجرا خواهد شد. اگر تعدادی از ورثه، وصیت بیشتر از ثلث را رد نمایند ولی تعدادی از ورثه آن را قبول نمایند، در این صورت مقدار بیش از ثلث فقط از سهم الارث کسانی که آن را پذیرفته اند، کسر خواهد شد. آنچه گفته شد در مورد همه وصیت نامه ها باید رعایت گردد به این معنی که اگر فردی وصیت نامه رسمی تنظیم کرد، به موجب این وصیت نامه هم نمی تواند بیشتر از یک سوم اموال را وصیت کند، در غیر این صورت، به اجازه ورثه احتیاج دارد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر عواقب ترک منزل توسط شوهر را مطالعه کنید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: پیام دلتا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 41352

به "هر فرد تا چه میزان از اموالش را می تواند وصیت کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر فرد تا چه میزان از اموالش را می تواند وصیت کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید