ضرورت تجهیز گذرگاه زرباطیه در آستانه اربعین

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خروج زائران ایرانی از مرز مهران پس از لغو ویزا عراق، بدون مشکل و روان در جریان است اما در مرز مقابل آن، زرباطیه بعضی نارسایی ها ورود زائران به خاک عراق را سخت نموده است.

ضرورت تجهیز گذرگاه زرباطیه در آستانه اربعین

به گزارش خبرنگاران، ویزای عراق از روز دهم شهریورماه (اول ماه محرم) طبق توافق دو کشور لغو شده و متاثر از آن، حجم سفر ایرانی ها به عتبات عالیات رو به افزایش است. دولت ایران از زمانی که جمعیت زائران شرکت نماینده در مراسم پیاده روی اربعین افزایش یافته به تجهیز گذرگاه های خاکی روی آورده است. در توافق هایی با عراق نیز مکرر از کشور همسایه خواسته است نسبت به تجهیز نقاط مرزی با توجه به حجم تقاضای زائران، اقدام کند.

در فرودین ماه سال جاری نیز حسین ذوالفقاری ـ معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ـ در دیدار با کاظم العقابی ـ رییس هیات گذرگاه های رسمی عراق یک بار دیگر بر تجهیز و سازماندهی گذرگاه ها و مرزهای رسمی و بهبود زیرساخت های دو طرف تاکید و پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت بیان کرد که با موفقت طرفین قرار شد: کارگروهی تخصصی متشکل از تمام دستگاه های مرتبط با حوزه مرزی میان دو کشور تشکیل و پس از آنالیز تمام موارد و آنالیز زیرساخت های موجود، پیشنهادات و نظرات جمع بندی شده و ارائه راهکار های مناسب نهایی و ضمن مشخص زمان بندی دقیق در مدت مشخص اجرا گردد.

حال که سفر زائران به عتبات عالیات در آستانه فرا رسیدن اربعین شروع شده است، بعضی زائران و مدیران کاروان ها در تماس تلفنی با خبرنگاران خبر دادند که در مرز زرباطیه در خاک عراق (نقطه مقابل مرز مهران در ایران)، با ازدیاد زائران ایرانی، مشکلاتی رخ نموده که نیازمند اقدام لازم و عاجل است.

به گفته آن ها، در مرز مهران خروج زائران روان آنجام می گردد اما مشکل در مرز مقابل آن است که آماده پذیرش این حجم از زائر نیست. چراکه مُهر ورود در گذرنامه ها با تعلل ثبت می گردد و تعداد نیروهای مرزبانی به قدر کفایت و جوابگوی متقاضیانی که از این مرز خاکی به عراق وارد می شوند، نیست. ضمن آنکه امکانات رفاهی لازم نیز وجود ندارد.

یکی از مدیران کاروان ها که پس از ساعت ها معطلی در مرز زرباطیه به کربلا رسیده است، به خبرنگاران می گوید: با توجه به درپیش بودن آیین عظیم اربعین که حجم بالای زائران ایرانی را روانه عراق خواهد نمود تمهید عاجل در این زمینه، امری لازم است.

زرباطیه، شهر مرزی از توابع استان واسط در 170 کیلومتری جنوب شرقی بغداد و در همسایگی شهر مرزی مهران است. زائرانی که از راه زمینی و مرز مهران به عراق سفر می نمایند، با خروج از گذرگاه مرزی مهران، به شهر زرباطیه وارد می شوند و از آنجا به کربلا و نجف می روند.

ستاد اربعین (در وزارت کشور) و سازمان حج و زیارت برآورد نموده اند که در اربعین سال جاری شاهد سفر سه میلیون زائر ایرانی به عراق باشیم که بیشتر آن ها از گذرگاه های خاکی خارج می شوند؛ نقاطی که بارها از دولت عراق خواسته شده است که نسبت به تجهیز آن ها بویژه برای مناسبت اربعین اقدام کند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13287

به "ضرورت تجهیز گذرگاه زرباطیه در آستانه اربعین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تجهیز گذرگاه زرباطیه در آستانه اربعین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید