دلارهایی که با تکمیل این خط آهن نصیب ایران می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، احداث خط ریلی رشت ـ آستارا به عنوان یک قطعه مهم از پازل کریدور شمال به جنوب می تواند کشورهای آسیای میانه را به وسیله ایران به آب های آزاد متصل و منابع اقتصادی خوبی را به ایران برساند.

دلارهایی که با تکمیل این خط آهن نصیب ایران می گردد

به گزارش خبرنگاران، پروژه خط ریلی قزوین ـ رشت ـ آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) که از سال 1384 شروع شده سال هاست به عنوان محوری برای اتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای آزاد مطرح می گردد. قطعه قزوین ـ رشت و هم چنین آستارا ـ آستارا در حال بهره برداری است اما رشت ـ آستارا (ایران) به دلیل مباحث تامین اقتصادی و هم چنین سناریوهایی مبنی بر اجرا به شکل پل، کنار ساحل یا داخل دریا هنوز شروع نشده است. گفته می گردد این پروژه به حدود یک میلیارد دلار سرمایه احتیاج دارد که نیمی از آن را ایران و نیم دیگر را جمهوری آذربایجان متعهد شده است. آذری ها برای تکمیل کریدور قزوین ـ رشت ـ آستارا ـ آستارا مصمم هستند.

در روزهای اخیر جلسه ای به همین منظور بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان برگزار گردید که طرف ایرانی از معین شدن پیمانکار و هم چنین تجهیز کارگاه عمرانی این پروژه اطلاع داد. انتظار می رود طرف آذری نیز تا پیش از نشست سوچی در روسیه، در قبال تعهدات خود نسبت به پروژه اقدام عاجل انجام دهد.

اسفندماه سال گذشته بود که پس از حدود پنج سال وقفه شورای هماهنگی کریدور شمال - جنوب با حضور کشورهای عضو در تهران برگزارشد و آنالیز مسائل مختلف به منظور تسریع در فعالیت های ترانزیتی این کریدور در دستور کار نهاده شد. به دلیل ناقص بودن خط ارتباطی در حال حاضر از کریدور شمال - جنوب به میزان ظرفیت آن استفاده نمی گردد. البته شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد آذربایجان اطلاع داده که میزان حمل بار در کریدور شمال - جنوب نسبت به سال اول 8 برابر شده است و در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 63 درصد رشد داشته است.

کریدور شمال ـ جنوب از سه بخش تشکیل شده است؛ بخش اول مقوله زیرساخت هاست تا بتوان ظرفیت ترانزیتی کریدور را ارتقا داد و باید خاطر نشان کرد که به صورت سنتی طی سال های گذشته بار از این جهت به آسیای میانه و قفقاز منتقل می شد. توسعه بنادر شاقتصادی و جنوبی و به طور ویژه ساخت راه آهن چابهار ـ زاهدان، بافق ـ بندرعباس تا سرخس، قزوین ـ رشت و ادامه آن تا آستارا از جمله اقدامات انجام شده در جهت تکمیل کریدور شمال ـ جنوب است. ایجاد قابلیت برای مدیریت جابه جایی بار که به صورت مستقل توسط کشورهای مختلف انجام می گردد و نیز ایجاد ظرفیت لجستیکی به منظور ارتقای توان حمل و نقلی با ایجاد شرکت های چند وجهی دو بخش دیگر مورد نظر کریدور شمال به جنوب است.

در شرایط کنونی هنوز آن طور که باید و شاید از ظرفیت استراتژیک ایران برای ارزآوری استفاده نمی گردد.

از این سوی دیگر تکمیل خطوط راه آهن با ظرفیت های دریایی نیز باید مدنظر قرار گیرد. در این خصوص هند، چین و افغانستان قصد دارند در چابهار سرمایه گذاری نمایند و در این زمینه گام های مهمی از سوی این کشورها برداشته شده که اگر به پایان برسد ایران به عنوان پل ارتباطی آسیای شرقی با کشورهای آسیای میانه و اروپا عمل خواهد نمود. چابهار ایران برای هند اهمیت دارد. چشم انداز پیش روی بندر چابهار، تخلیه و بارگیری 85 میلیون تن کالا است، البته امروز تنها هشت و نیم میلیون تن کالا تجارت می گردد که با افق در نظر گرفته شده، فاصله بسیاری دارد. بر اساس آمارها، میزان بارگیری و تخلیه کالا در بندر چابهار در یک سال اخیر حدود 50 درصد افزایش یافته اما قطعا روند کنونی باید سرعت داده گردد. چابهار می تواند جمعیت 800 میلیونی آسیای میانه را با جمعیت دو میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند پیوند دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا، مکزیک و کوبا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 10942

به "دلارهایی که با تکمیل این خط آهن نصیب ایران می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلارهایی که با تکمیل این خط آهن نصیب ایران می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید