خبرنگاران برنامه سازگاری خوزستان با کمآبی در دست تدوین است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، اهواز- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه برنامه سازگاری خوزستان با کم آبی تا دی ماه سال جاری نهایی خواهد شد گفت: برای تهیه این برنامه به عنوان یک سند بالادستی خلاهای مدیریت منابع آب در خوزستان در حال رصد و شناسایی است.

خبرنگاران برنامه سازگاری خوزستان با کمآبی در دست تدوین است

به گزارش خبرنگاران فاضل عبیات یکشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب خوزستان که در محل استانداری برگزار گردید اظهارکرد: تهیه این برنامه با همکاری دستگاه های اجرایی مختلفی در مراحل نهایی است که بعد از تصویب آن به منظور برنامه ریزی و تصمیم گیری در تخصیص منابع آب استان به وزارت نیرو ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز برنامه سازگاری با کم آبی در بعضی از استان های کشور نهایی شده است گفت: به واسطه حوضه های آبی مهم و استراتژی در خوزستان، برنامه مربوط به سازگاری با کم آبی ویژه این استان همچنان در مراحل تدوین قرار گرفته است.

عبیات ادامه داد: تا به امروز استان خوزستان برنامه ای برای سازگاری با کم آبی نداشته است و شورای حفاظت منابع آب استان با نشست های کارشناسی، در حال رصد و شناسایی خلاهای مدیریت منابع آبی است تا در طول اجرای این برنامه (تا سال 1404) تصمیم گیری های مربوطه به منظور اختصاص آب بر اساس آمار و اطلاعات شفاف انجام گردد.

وی با تاکید بر اینکه همگرایی قابل توجه ای بین دستگاه های اجرایی در ارتباط با آمار و اقداماتی که برای حفاظت منابع آب و سازگاری با کم آبی اجرا شده است بیان داشت: اطلاعات و آمار، احتیاجها و مصارف استان به منابع آبی در تهیه این برنامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.

یک میلیون و 250 هزار هکتار اراضی آبی زیر کشت خوزستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان توضیح داد:اگر در ارتباط با آورد سالانه حوضه های مختلف آبی خوزستان اختلاف وجود داشته باشد نتیجه آن اتخاذ تصمیم نادرست در زمینه مدیریت منابع آب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تداوم تناقض آماری در ارائه میزان سطح زیر کشت اراضی کشاورزی خوزستان از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو ،برنامه ریزی منابع آب این استان را تحت تاثیر قرار می داد گفت: با همگرایی ایجاد شده بین سازمان های جهاد کشاورزی و آب و برق خوزستان، میزان قطعی اراضی آبی کشاورزی موجود در این استان به میزان یک میلیون و 250 هزار هکتار معین شد.

حلقه مفقوده در مدیریت منابع آب

عبیات همچنین در بخش دیگری از این نشست معین تکلیف در مورد خلاهای موجود در مدیریت منابع آب را ضروری دانست و ادامه داد: به عنوان مثال در حوضه آب شرب و بهداشتی مورد احتیاج احشام در استان باید دستگاه متولی آن معین گردد تا برنام ریزی صحیحی در این رابطه صورت گیرد.

وی اضافه نمود: در صورتی که خلاهای قانونی درباره مرجع و متولی تامین آب شرب و بهداشتی احشام وجود داشته باشد می باست پیگیری لازم در این رابطه انجام گردد و یا اگر در این رابطه از سوی دستگاه متولی برای قبول این مسئولیت مقاومت صورت می گیرد باید اقدام اساسی در راستای انجام وظایف آن صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان به موضوع تامین آب بخش غیزانیه نیز اشاره نمود و گفت: در رابطه با تامین آب 200 هزار راس دام موجود در این منطقه از سوی دستگاه های مختلف نظرات متضادی بیان شد.

وی با اشاره به اینکه بعضی مستندات نشان می دهد که تامین آب مورد احتیاج احشام باید توسط سازمان جهادکشاورزی انجام گردد توضیح داد: این درحالی است که بعضی آنالیز ها نشان می دهد که متولی این امر بر عهده شرکت آب و فاضلاب است؛ لذا باتوجه به این شرایط ضروری است تا با پیگیری های قانونی متولی این مسئولیت به صورت معین معین تکلیف گردد.

حق آبه محیط زیست خوزستان در اولویت برنامه سازگاری با کم آبی

عبیات همچنین حق آبه محیط زیست در برنامه سازگاری خوزستان با کم آبی را دارای اولویت ویژه دانست و گفت: موضوع کانون های ریزگرد نیز در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان داشت: با تکمیل این برنامه تا انتها دی ماه جاری، میزان مصارف و احتیاجهای استان به تفکیک بیان خواهد شد تا از آن به عنوان یک گزارش قابل اعتماد در راستای تصمیم گیری ها و مدیریت منابع آب استان استفاده گردد.

بر اساس این گزارش، برنامه سازگاری خوزستان با کم آبی با هدف مدیریت منابع آب در حوزه های صنعت، کشاورزی، شرب، بهداشت و محیط زیست تهیه می گردد تا اختصاص این منابع بر اساس میزان احتیاج این استان صورت گیرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 47071

به "خبرنگاران برنامه سازگاری خوزستان با کمآبی در دست تدوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برنامه سازگاری خوزستان با کمآبی در دست تدوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید