جانسون: ایران فرصت دارد که به تعهدات قبلی خود بازگردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، نخست وزیر انگلیس اعلام نمود این فرصت برای ایران وجود دارد که به تعهدات پیشین خود ذیل برجام بازگردد.

جانسون: ایران فرصت دارد که به تعهدات قبلی خود بازگردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه در انتها نشست سران گروه-7 در بیاریتز فرانسه به خبرنگاران گفت ایران این فرصت را دارد که اجرای تعهدات پیشین خود ذیل برجام را از سر گیرد.

بوریس جانسون با تکرار ادعای پیشین خود و سایر مقامات غربی علیه برنامه هسته ای و فعالیت های منطقه ای ایران گفت: تحت هیچ شرایطی نباید به ایران اجازه داده گردد که به سلاح هسته ای دست یابد. در حال حاضر مطمئناً این فرصت برای ایران وجود دارد که به اجرای کامل برجام بازگردد و مذاکره [با کشورهای غربی] را از سر گیرد و همچنین رفتارهای مخرب خود در منطقه را متوقف کند.

طرف های اروپایی برجام از جمله انگلیس در حالی از ایران بابت انجام کاهش تعهداتش ذیل برجام -که دقیقاً با استناد به بندهای 26 و 36 صورت گرفته است- انتقاد می نمایند که پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران، تنها به دادن وعده و وعید اکتفا نموده و گام محسوسی در راستای تأمین منافع مشروع ایران طبق برجام برنداشته اند.

در روز هجدهم اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده هایشان، در بیانیه ای گفت جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، بعضی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد نمود.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته ای صادر شد، به طرف های دیگر برجام 60 روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی اقدام نمایند. به همین دلیل سازمان انرژی اتمی ایران در روز 30 اردیبهشت ماه گفت میخواهد سرعت فراوری اورانیوم 3.67درصدی خود را به 4 برابر میزان قبلی افزایش دهد.

ایران روز یکشنبه 16 تیرماه در انتها مهلت 60روزه ای که برای طرف های دیگر برجام (به ویژه طرف های اروپایی) در نظر گرفته بود تا به تعهدات خود در قبال ایران عمل نمایند، رسماً گفت که گام دوم کاهش تعهدات هسته ای خود ذیل برجام را شروع خواهد نمود و از این پس غنی سازی اورانیوم را حسب نیازهای گوناگون خود، در درصدهای بالاتر از میزان معین شده در برجام (3.67 درصد) انجام خواهد داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 17 تیرماه رسماً تأیید کرد که غنی سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ایران از سطح معین شده در برجام (3.67 درصد) عبور نموده است. دقیقاً یک هفته قبل از آن نیز آژانس تأیید نموده بود که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از مرز معین شده در برجام (300 کیلوگرم هگزافلوراید UF6 و یا معادل آن یعنی 202.8 کیلوگرم اورانیوم) گذشته است.

در حالی که کمتر از دو هفته تا شروع گام سوم کاهش تعهدات هسته ای ایران باقی مانده، طرف های اروپایی برجام و حتی آمریکا که خود از برجام خارج شده است، به تکاپو افتاده اند تا ایران را از تصمیم خود برای کاهش مجدد تعهدات هسته ای منصرف نمایند. با این حال مقامات ایران تأکید نموده اند که تنها توقف روند کاهش تعهدات هسته ای و بازگشت به تعهدات پیشین تنها زمانی میسر خواهد بود که طرف های دیگر برجام (مشخصاً طرف های اروپایی) به تعهدات خود در قبال ایران عمل نمایند.

.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 12270

به "جانسون: ایران فرصت دارد که به تعهدات قبلی خود بازگردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جانسون: ایران فرصت دارد که به تعهدات قبلی خود بازگردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید