تولد نوزادان تالاسمی در سیستان و بلوچستان نگران کننده است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح سرای سمن سلامت در ایرانشهر گفت: 50 درصد نوزادان مبتلا به بیماری تالاسمی کشور در جنوب سیستان و بلوچستان متولد می شوند که نگران کننده است .

تولد نوزادان تالاسمی در سیستان و بلوچستان نگران کننده است

به گزارش خبرنگاران- دکتر ایازی ضمن بیان این که ازدواج های فامیلی و بی توجهی به آزمایش های قبل از ازدواج از عوامل اصلی افزایش تعداد زیاد بیماران تالاسمی در این منطقه است، نقش علما، معتمدین و فرهیختگان را در آگاهی بخشی خانواده ها برای برطرف این معضل بهداشتی مهم دانست .

وی همچنین گفت: سمن های سلامت نقش مهمی در آموزش بیماران، فرهنگ سازی خانواده ها و توانمند کردن بیماران دارند و غربالگری بیمارانی مانند تالاسمی، هموفیلی، ام اس، بیماران کلیوی و نقص عضو مادرزادی از فعالیت های اصلی این سمن هاست .

معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت گفت: اگر ما نتوانیم مشارکت مردم را در توسعه سلامت جذب کنیم؛ فقط و فقط باید به تعداد تخت های بیمارستان در کشور اضافه کنیم .

ایازی با تاکید بر این که باید سواد سلامت در بین مردم افزایش یابد، اضافه کرد: امروز هیچ کشور توسعه یافته ای به دنبال افزایش تخت بیمارستان نیست، بلکه کوشش می نمایند با آگاهی بخشی و مشارکت مردم در حوزه سلامت از بیمار شدن آنان جلو گیری نمایند .

فرماندار ایرانشهر هم در این جلسه گفت: امروز دورترین روستای این شهرستان از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار است که باید شکرگزار این نعمت بود .

داوودی خبر از تشکیل اتاق فکر مخصوص سمن ها در فرمانداری ایرانشهر داد و گفت: در بسیاری از حوزه هایی که سمن ها و مردم ورود پیدا نموده اند؛ شاهد افزایش کارایی فعالیت ها و کاهش تصدی گری بخش دولتی بوده ایم .

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 2034

به "تولد نوزادان تالاسمی در سیستان و بلوچستان نگران کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد نوزادان تالاسمی در سیستان و بلوچستان نگران کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید