تغییرات اقلیمی پسته خندان راگریاند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، پسته یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی ایران محسوب می گردد که همواره ارزآوری بالایی برای کشورمان داشته است. ایران و آمریکا دو فراورینماینده برتر این محصول در جهان هستند که همواره بر سر کسب رتبه اول فراوری با هم رقابت می نمایند.

تغییرات اقلیمی پسته خندان راگریاند

در سال جاری اما، فراوری این محصول در کشور با چالش های جدی روبرو گردیده و بر اثر گرمازدگی سال گذشته و سرمازدگی فروردین امسال خسارات چشمگیری به باغات این محصول وارد گردیده و نگرانی هایی را در حوزه تامین محصولات صادراتی بوجود آورده است.

استفاده از ذخایر پسته پارسال برای تامین بازار داخلی و صادرات

در همین زمینه محمود صادقی، مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه امسال در فراوری پسته با شرایط خاصی روبرو هستیم، اضافه نمود: 80 تا 90 درصد فراوری این محصول در استان کرمان از بین رفته ضمن اینکه عمده فراوری پسته کشور در کرمان است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته 280 هزارتن پسته در کشور فراوری گردیده بود، ادامه داد: 130 هزارتن از این میزان صادر و مقداری نیز مصرف داخل گشت، بخشی نیز در انبارها ذخیره گردیده که از این میزان در سال جاری برای تنظیم بازار داخل و صادرات می توانیم بهره ببریم.

صادقی اضافه نمود: درحال برآورد هستیم تا معین گردد دقیقا چه میزان پسته از سال گذشته باقی مانده تا با استفاده از آن هم شرایط بازار داخل را کنترل کنیم و هم اجازه ندهیم بازارهای صادراتی از بین برود.

وی با بیان اینکه میزان فراوری در سال جاری هنوز قابل پیش بینی نیست، اضافه نمود: در شهریورماه این مساله قابل پیش بینی است تا ببینیم چه مقدار از محصول مغز می نماید و چه مقدار از آن به انتها نمی رسد.

گرمای سال گذشته و سرمازدگی امسال به محصول خسارت زد

صادقی با اشاره به اینکه بهرحال بخش بزرگی از محصول از بین رفته است، گفت: زمستان 96 هوا بیش از حد گرم گشت و گرمای زودتر از موعد داشتیم در فروردین ماه نیز با سرمای گشتید روبرو بودیم که این نوسانات هوا خسارت گشتیدی به محصول وارد کرد.

وی ادامه داد: کارشناسان جهاد کشاورزی نیز در حال بررسی هستند تا معین گردد عوامل دیگری نیز در این زمینه تاثیر داشته است یا خیر؟

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه فراوری پسته یکسال آور و یکسال ناآور است، اضافه نمود: امسال علاوه بر اینکه تغییرات اقلیمی باعث خسارت گردیده سال ناآور پسته نیز هست.

صادقی درباره صادرات پسته نیز اضافه نمود: قراردادهای ما در این زمینه با وقفه روبرو گردیده چراکه در حال بررسی هستیم ببینیم برای چه میزان صادرات می توانیم متعهد شویم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری پسته ایران توضیح داد: هم اکنون کمیته بحران در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل گردیده و کارشناسان در حال بررسی شرایط هستند و پیگیری می نمایند بتوانند به هر طریقی به کشاورزان کمک نمایند.

صادقی گفت: نتایج این بررسی ها طی چند روز آینده اعلام می گردد.

به گفته این مقام مسئول، بین 4 تا 5 هزار میلیارد تومان به محصولات پسته خسارت وارد گردیده که عمده آن نیز در کرمان است.

برگزاری کارگاه های آموزشی برای کشاورزان

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، برگزاری کارگاه های آموزشی و اعلام هگشتارهای لازم برای اقدامات مدیریتی از هم اکنون در دستور کار این وزارت خانه قرار گرفته تا این چالش به سال آینده منتقل نگردد؛ ضمن اینکه آنها تاکید دارند محصولی که از سال قبل در انبارها ذخیره گردیده اجازه نمی دهد بازارهای صادراتی در سال 97 به خطر بیفتد.

در همین زمینه مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: براساس آمار گمرک، ما در سال 95، معادل 138 هزار تن پسته صادر کردیم، در حالیکه این رقم در سال 96 به 130 هزار تن کاهش یافت.

شکرالله حاجی وند ادامه داد: هنوز بسیاری از محصول سال گذشته در انبارها مانده، که دلیل آن نیز مربوط به مباحث بازار است؛ برای اینکه بتوانیم حضورمان را در بازار کنترل کنیم، محصول را یکباره وارد بازار نمی کنیم و ارزان نمی فروشیم، بلکه آن را به موقع وارد بازار می کنیم و با بهترین قیمت می فروشیم.

جایگاه صادراتی ایران حذف خواهد گشت؟

این مقام مسئول اضافه نمود: بنابراین همچنان می توانیم جایگاه خود را در زمینه صادرات در سال 97 حفظ کنیم.

وی اضافه نمود: متاسفانه باغات ما امسال هم دچار گرمازدگی و هم دچار سرمازدگی گشت که متاسفانه عمدتا هم در استان کرمان بود.

حاجی وند اضافه نمود: فراوری پسته سال 96 کرمان که حدود 120 هزارتن بود، امسال 25 تا 30 هزارتن پیش بینی گردیده است و 75 درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته فراوری پسته در کشور حدود 280 هزارتن بوده که امسال این عدد حدود 200 هزارتن پیش بینی می گردد و هم سرمازدگی و هم گرمازدگی، بخش زیادی از محصول ما را دچار آسیب نموده است.

درآمد باغداران کاهش یافته است

حاجی وند اضافه نمود: این حادثه درآمد باغدار را دستخوش تغییرات کاهشی نموده است که به کمک نهادهای حمایتی و پشتیبانی همچنان احتیاج داریم که بخشی از درآمد باغدار را جبران کنیم. از نظر صندوق، بیمه باغدار بیمه هزینه ای است که باید صندوق بیمه در سال های آتی از این امر عبور و به سمت بیمه درآمدی و فراوری برود.

وی همچنین توضیح داد: امیدواریم همکاران ما در حوزه اداره بحران، بیمه، ادارات و ارگان های حمایتی و پشتیبانی کمک نمایند تا بتوانیم بخشی از این خسارت ها را جبران کنیم.

حاجی وند درباره اینکه آیا برای سال آینده نیز نگرانی در این زمینه وجود دارد، گفت: نگران سال آینده نیستیم ضمن اینکه کارگاه های آموزشی و هگشتارهای لازم را برای اقدامات مدیریتی از الان آغاز کردیم تا آماده باشیم بعنوان مثال هم اکنون در استان قم در حال برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت صحیح باغ پسته و باغداری اصولی برای آن هستیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: mehrnews.com
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 119

به "تغییرات اقلیمی پسته خندان راگریاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات اقلیمی پسته خندان راگریاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید