ایران شناس برجسته فرانسوی درگذشت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، ژیلبر لازار، زبان شناس و ایران شناس نامدار فرانسوی که عمر خود را صرف تحقیق درباره زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نموده بود، در سن 98 سالگی درگذشت.

ایران شناس برجسته فرانسوی درگذشت

به گزارش خبرنگاران، لازار از دانشمندانی بود که عمر خود را صرف تحقیق درباره زبان فارسی و فرهنگ ایرانی کرد و به همین مناسبت در دی ماه 1395 به عضویت افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز درآمد.

وی تحصیلات خود را در سال 1948 و در مؤسسه ملی زبان ها و تمدن های شرقی تکمیل کرد و از 1958 تا 1966، استاد زبان فارسی در دانشگاه اکول نرمال سوپریور پاریس بود. وی رساله دوره دکتری خود را درباره شکل گیری زبان فارسی نوشت و از سال 1969 تا 1981 نیز در دانشگاه پاریس تدریس می کرد و مدتی مدیر گروه شرق شناسی و مؤسسه مطالعات ایرانی در این دانشگاه بود.

لازار از سال 1972 تا 1993 مشغول تحقیق و مدیریت گروه های پژوهشی در مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه در حوزه زبان های ایرانی بود.

برخی از مهم ترین آثار این ایران شناس و زبان شناس فرانسوی عبارت اند از زبان کهن ترین متون نثر فارسی، دستور زبان فارسی معاصر، فرهنگ فارسی- فرانسه، شکل گیری زبان فارسی، اشعار پراکنده قدیمی ترین شعرای فارسی زبان از حنظله بادغیسی تا دقیقی، آنالیز وزن شعر ایرانی، ترجمه فرانسوی برگزیده رباعیات خیام و گزیده هایی از غزل های حافظ.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 780

به "ایران شناس برجسته فرانسوی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران شناس برجسته فرانسوی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید