ایران باید به رتبه اول صادرات گیاهان دارویی در منطقه دست یابد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، سرزمین ایران کشوری ممتاز، با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم شناخته شده جهانی است. سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، با توجه به مبانی ارزش نظام علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور در خصوص صادرات و پیشرفت در این حوزه آمار و ارقامی را ارائه داده تا بتواند پیش زمینه ای برای شروع فعالیت هاجهت توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور باشد.

ایران باید به رتبه اول صادرات گیاهان دارویی در منطقه دست یابد

حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی از 60 میلیارد دلار در سال 1996 به 100 میلیارد دلار در سال 2010 افزایش یافته است و بر اساس پیش بینی بانک جهانی در سال 2050 گردش اقتصادی و تجارت جهانی متمرکز و مبتنی بر گیاهان دارویی و داروهای گیاهی به حدود 5000 میلیارد دلار خواهد رسید.

در اکثر کشورهای توسعه یافته، طب سنتی در ابعاد مختلف تحت حمایت دولت قرار گرفته و سهم خوبی از تامین سلامت مردم را در سیستم سلامت کشور به عهده گرفته است. طب سنتی چین 40 درصد خدمات بهداشتی- درمانی را در این کشور برعهده دارد؛ پوشش بیمه ای هزینه درمان، دارو و خدمات طب سنتی در ژاپن، چین، کره و ویتنام به صورت کامل است و در کشورهای آلمان، استرالیا، نروژ، انگلستان، کانادا و آمریکا قسمتی از هزینه ها توسط سازمان های بیمه پرداخت می شود.

با توجه به افزایش حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده های آن، پیشینه غنی ایران در طب سنتی و نیز اینکه در نقشه جامع علمی کشور، گیاهان دارویی در اولویت الف حوزه علوم پایه و کاربردی و طب سنتی در اولویت ب حوزه سلامت قرار گرفته اند، بدیهی است برای هدایت حرکت احیاء و توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی ایران با استفاده بهینه از تمامی منابع ملی، داشتن یک سند علمی که به همه نکات لازم توجه کافی مبذول داشته باشد امری واجب و اجتناب ناپذیر است.

به گیاهی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم تمام یا اجزای آن به صورت تازه یا خشک شده و یا مواد موثره استخراجی از آن به منظور اثرات بهداشتی پیشگیری و درمانی در بدن انسان، حیوانات و دیگر گیاهان به کار می رود، گیاه دارویی گفته می شود.

ارزش های بنیادین گیاهان دارویی در کشور:

مبانی ارزشی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، با توجه به مبانی ارزش نظام علم و فناوری نقشه جامع علمی کشور و تاکید بر حاکمیت جهان بینی توحیدی اسلام، عدالت محوری، اخلاق محوری، ثروت آفرینی، هماهنگی با محیط زیست و اهمیت کرامت انسانی، عبارتند از:

1-اعتقاد به انحصار شفا برای خداوند و وسیله بودن طب برای تحقق اراده الهی در شفای بیماران

2-آمیختگی طب سنتی ایرانی با آموزه های اخلاقی و تعهد دینی و ضرورت مراعات دقیق موازین اخلاقی در تمام مراحل آموزش، پژوهش و ارائه خدمات پزشکی در عالی ترین سطح

3- عدالت محوری در توسعه بخش گیاهان دارویی و طب سنتی و برخورداری از دستاوردهای آن

4 اعتقاد راسخ به حفظ سلامت و بهداشت جسم و جان در آموزه های دین

5 اخلاق محوری، تقدم مصالح عمومی بر منافع فردی و گروهی، تقویت روحیه تعاون و مشارکت و مسئولیت پذیری آحاد علمی و نهادهای مرتبط با آن.

این موارد دلایل ارزش نهادن به گیاهان دارویی و استفاده از آن به شمار می روند.

برای تحقق چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی بخش گیاهان دارویی و طب سنتی دارای باید ویژگی های زیر باشد:

1- بهره مند از سرمایه و منابع عادی ومعنوی داخلی و مزیت ها و زیرساخت های بومی و پیشرفته، دارای سهم برتر منابع انسانی در کشور و منطقه

2-مولد ارزش افزوده اقتصادی، دارای توان رقابت جهانی و رتبه اول صادرات گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی در منطقه

3- پیشتاز در مرزهای دانش و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتین و کسب مقام نخست علمی در سطح منطقه

4- مورد وثوق و افتخارآفرین برای آحاد جامعه در ایران و جهان

5-شکوفا، نوآور و دارای نقش موثر و برجسته در نظام سلامت کشور از طریق شیوه های عالمانه و مبتنی بر شواهد، ایمن، با کیفیت، موثر و قابل دسترس برای آحاد جامعه

6- مرجعیت علمی در جهان با تکیه بر گیاهان دارویی، بومی و انحصاری ایران و میراث مکتوب غنی پزشکی ایران

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14898

به "ایران باید به رتبه اول صادرات گیاهان دارویی در منطقه دست یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران باید به رتبه اول صادرات گیاهان دارویی در منطقه دست یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید