افشاگری گاردین از فروش تسلیحاتی انگلیس به عربستان در سایه جنگ یمن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، روزنامه گاردین در جدیدترین گزارش خود فاش کرد که عربستان با بیش از 18 میلیارد دلار سلاح خریداری شده از یک شرکت انگلیسی به حملات خود به یمن ادامه داده است.

افشاگری گاردین از فروش تسلیحاتی انگلیس به عربستان در سایه جنگ یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی فاش کرد که شرکت انگلیسی British Aerospace Systems در حدود 15 میلیارد پوند معادل 18.9 میلیارد دلار سلاح به عربستان از زمان آغاز تجاوزگری خود در سال 2015 میلادی به یمن تا به امروز فروخته است.

این گزارش افزود: براساس اطلاعات جدید ارایه شده از شرکت و نیز تحلیل جدید این اطلاعات از طرف کمپین ضد تجارت سلاح انگلیس، این مبلغ شامل 2.5 میلیارد پوند از درآمدی است که شرکت از فروش سلاح به عربستان در سال 2019 میلادی است. این اقدام با وجود حکم ماه ژوئن سال گذشته دادگاه استیناف انگلیس اجرا شده است. دادگاه در حکم خود بر توقف هر نوع صادرات سلاح انگلیس که ممکن است در جنگ علیه یمن بکار برود، تاکید کرده است.

اندرو اسمیت از شورای هوانوردی غیرنظامی آمریکا گفت: پنج سال گذشته شاهد بحران انسانی هولناکی برای ملت یمن بوده است اما برای شرکت British Aerospace Systems فرایند امور عادی بوده است. جنگ فقط به خاطر شرکت های اسلحه سازی و دولت های همدست حامی آن امکانپذیر است.

این گزارش افزود: اطلاعات همچنین نشان می دهد که ارزش واقعی فروش های تسلیحاتی انگلیس به عربستان بسیار بیشتر از ارزش 5.3 میلیارد پوندِ مجوزهای صادرات سلاح انگلیس از مارس سال 2015 میلادی یعنی زمان آغاز حمله ائتلاف سعودی به یمن بوده است.

برپایه این گزارش، این شکاف در واقع به این دلیل است که سلاح ها تحت مجوزهای باز به عربستان سعودی فروخته شده اند که اجازه می دهد بدون ثبت هزینه در کل صادرات رسمی، به عربستان سعودی فروخته شود. این امر همچنین نشان می دهد که ارزش فروش اسلحه انگلیس بسیار بیشتر از آن چیزی است که آمارهای دولتی نشان می دهد.

در گزارش گاردین تاکید شده است: عربستان سومین مشتری بزرگ سلاح های شرکت British Aerospace Systems است و این شرکت همچنین کار تعمیر و نگهداری و تجهیز جنگنده های تورنادوی عربستان و تامین ظرفیت عملیاتی نیروهای هوایی و دریایی این کشور را انجام می دهد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 29019

به "افشاگری گاردین از فروش تسلیحاتی انگلیس به عربستان در سایه جنگ یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری گاردین از فروش تسلیحاتی انگلیس به عربستان در سایه جنگ یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید