افتتاح بخش نسخ خطی موزه مردم شناسی ارومیه

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بخش نسخ خطی موزه مردم شناسی ارومیه با حضور تعدادی از مسئولان و پژوهشگران و علاقه مندان این شهرستان افتتاح شد.

افتتاح بخش نسخ خطی موزه مردم شناسی ارومیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی، سیدهادی طباطبایی معاون دفتر امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی و پژوهشگر نسخ خطی امروز 20 آذر 97 در این مراسم با قدردانی از اداره کل میراث فرهنگی استان به معرفی آثار این بخش از موزه مردم شناسی ارومیه پرداخته و گفت: این آثار ، آثار بسیار ارزشمند و نفیسی هستند که در این جا جمع آوری و عرضه شده است.

طباطبایی شرح داد: نسخه های خطی در طول زمان بسیار مهم و ارزشمند بوده و باید از آنها بعنوان سفیران فرهنگ و زمان یاد کرد.

او اظهار کرد: در طول تاریخ تمدنهای زیادی به دلیل داشتن کتابت مشهور شده اند اما ایران اسلامی به دلیل بهره مندی از کاتبان و افرادی که دستی در کتابت داشتند این هنر را به اوج خود رساندند.

او اضافه کرد: در این بخش نسخی از بزرگترین خطاطان ایرانی از جمله گلستانه ، وصال شیرازی و عماد الملک نگهداری می شود و علاوه بر این نسخ خوشنویسی، شاهد مجموعه بسیار زیبایی از وقف نامه ها، عقد نامه ها و مبایعه نامه ها هستیم.

در ادامه این مراسم حسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز به تاریخ تاسیس موزه ارومیه اشاره کرد و گفت: در سال 1346 موزه ارومیه تاسیس شده و در سال 1370 نیز با همت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و بویژه کارشناسان مردم نگاری، موزه مردم شناسی ارومیه راه اندازی شد.

سپهرفر شرح داد: در این مجموعه ای که شاهد آن هستیم 72 اثر وجود دارد که پس از انجام مطالعات و پژوهش های علمی فهرست نویسی شده و برای عرضه در این بخش آماده شده است.

سپهر فر با قدردانی از دست اندرکاران بخش نسخ خطی اضافه کرد: نسخ خطی مواریث معنوی هستند و از لحاظ مطالعات مردم شناسی بسیار اهمیت دارند.

بخش نسخ خطی در محل موزه مردم شناسی ارومیه واقع در میدان تاریخی ایالت (انقلاب) واقع شده و همزمان با ساعات کاری موزه یاد شده برای بازدید عموم آماده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 11874

به "افتتاح بخش نسخ خطی موزه مردم شناسی ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح بخش نسخ خطی موزه مردم شناسی ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید