اصلاح میان گذر برای کاهش بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه لازم است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- بعضی معتقدند میان گذر دریاچه ارومیه علت خشک شدن این اکوسیستم آبی است اما مطالعات علمی نشان می دهد که این تنها عامل خشک شدن نیست اما اصلاح میان گذر به وسیله بازشدگی های جدید برای کاهش بحران محیط زیستی دریاچه ارومیه لازم است.

اصلاح میان گذر برای کاهش بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه لازم است

به گزارش خبرنگاران از ستاد احیای دریاچه ارومیه، انجمن هیدرولیک ایران روز یکشنبه در بیانیه ای گفته است که دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی در شبکه آبی ایران و به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شده است و از مهم ترین میراث های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می رود.

متاسفانه در سال های گذشته سطح آب دریاچه ارومیه پایین آمده و خشکیدگی ناشی از آن می تواند باعث بحران محیط زیستی در آینده گردد.

بر اساس مطالعات علمی، مهم ترین عوامل اصلی کاهش آب دریاچه ارومیه، کاهش سهم آب های ورودی به دریاچه در اثر توسعه کشاورزی، برداشت های غیر مجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی، تغییرات اقلیمی و استمرار خشکسالی های نسبی در سال های اخیر است.

جاده میان گذر دریاچه ارومیه با طولی در حدود 15.5 کیلومتر، ساحل غربی و شرقی دریاچه را به هم متصل می نماید، حدود 1250 متر جاده به صورت پل آب گذر و مابقی آن به شکل دیواره سنگریزه ای است، ساخت و بهره برداری از میان گذر مسائل زیست محیطی ایجاد نموده و برای برطرف مشکل احتیاج به اصلاح وضعیت موجود دارد.

جمع بندی نتایج اصلی و کاربردی مطالعات علاج بخشی میان گذر دریاچه ارومیه به توضیح زیر است:

عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه کاهش منابع آب سطحی ورودی به این دریاچه به وسیله تعدی به حقابه زیست محیطی این دریاچه در کل سطح آبریز دریاچه ارومیه است.

جاده میان گذر به دلیل عدم تاثیر بر کاهش حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه به عنوان عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه شناسایی نمی گردد.

پل میان گذر کفایت لازم برای انتقال جریان بین دو ناحیه شمالی و جنوبی دریاچه را ندارد.

اصلاح میان گذر به وسیله بازشدگی های جدید برای کاهش بحران محیط زیستی دریاچه ارومیه لازم است.

احیای دریاچه ارومیه به وسیله تامین و انتقال آب به دریاچه، یک ضرورت و اولویت ملی است.

دوره خشکیدگی دریاچه، فرصت مناسبی برای اجرای طرح اصلاح میان گذر دریاچه است.

برای عملیاتی شدن طرح اصلاح میان گذر احتیاج است تا مردم یاری و مشارکت نمایند.

به گزارش خبرنگاران، پل میان گذر دریاچه ارومیه شامل مطالعات مهندسی، مهندسی پایه، مهندسی تفصیلی، تهیه مواد و تجهیزات، اجرا و ساخت پل اصلی، پل آبگذر و اصلاح خاکریز است. پل اصلی شامل دو راستا رفت و برگشت جداگانه سواره رو هر کدام به عرض مفید 9.5 متر و یک راستا راه آهن به عرض مفید 5 متر است.

پل دارای 33 دهانه بوده که پل اصلی شامل یک دهانه 100 متری، 12 دهانه 70 متری، 6 دهانه 55 متری و پل دسترسی شامل 10 دهانه 28 متری، 2 دهانه 26.8 متری و پل انتقالی شامل دو دهانه 50 متری است.

پل میان گذر دریاچه ارومیه قسمتی از بزرگراه شهید کلانتری است که دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در شمال غربی کشور را به هم متصل می نماید. این پل هزار و 709 متر طول دارد که هزار و 276 متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود 385 متر آن در دو طرف پل های اتصال است. این پل در 27 آبان 1387 خورشیدی به بهره برداری رسید.

علمی 9014** 1055

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5614

به "اصلاح میان گذر برای کاهش بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح میان گذر برای کاهش بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید