ارتباط زوال شناختی ناشی از پیری با یک پروتئین مهم در سلول های خونی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تحقیقات تازه نشان داده است که کاهش سطح پروتئینی که به انتقال اکسیژن از گلبول های قرمز خون به بافت ها یاری می نماید، می تواند با پیری مغز و زوال شناختی ارتباط داشته باشد.

ارتباط زوال شناختی ناشی از پیری با یک پروتئین مهم در سلول های خونی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیو اطلس، تحقیقات تازه منتشر شده در مجله PLOS Biology، کشف ارتباط بین زوال شناختی و یک پروتئین در گلبول های قرمز خون را شرح داده است.

این تحقیق نشان داد موش های تخلیه شده از این پروتئین از افت سریع شناختی رنج می برند و در صورت تأیید همین مشاهده در انسان، یک هدف درمانی بالقوه ضد پیری می تواند امکان پذیر باشد.

یانگ شیا نویسنده اصلی این تحقیق شرح می دهد: گلبول های قرمز عملکردی غیرقابل جایگزین برای تأمین اکسیژن و حفظ انرژی زیستی تمام سلول ها در بدن ما دارند. با این حال، عملکرد آنها وابسته به سن تا حد زیادی ناشناخته است.

این تحقیقات تازه مبتنی بر این فرضیه است که کاهش تدریجی اکسیژن رسانی به بافت ها عامل اصلی افزایش سن است.

گیرنده آدنوزین (A2B(ADORA2B پروتئینی است که به آزاد شدن اکسیژن از گلبول های قرمز خون یاری می نماید و برای آزمایش اینکه تأثیر کاهش سطح این پروتئین در عملکرد شناختی چیست، محققان مدل های موش را آزمایش کردند که فاقد این پروتئین حیاتی مهندسی شده بودند.

با استفاده از تعدادی آزمایش شناختی و فیزیولوژیکی، این موش ها با موش های سالم مقایسه شدند. موش های فاقد ADORA2B با مقایسه سن حیوانات گروه کنترل، کاهش سریع حافظه و شنوایی را نشان دادند و هنگامی که این حیوانات از اکسیژن محروم شدند، این افت شناختی مربوط به سن حتی با سرعت بیشتری انجام گرفت.

فرضیه محققان این است که ADORA2B برای حفظ اکسیژن رسانی به مغز حیاتی است و با افزایش سن، این پروتئین بسیار مهم کاهش می یابد. این بدان معنی است که پیری مغز می تواند با یافتن راه هایی برای حفظ سطح این پروتئین به طور بالقوه کاهش یابد.

البته این ایده که کاهش اکسیژن رسانی بافت در آغاز پیری مغز و کاهش شناخت نقش دارد، هنوز اثبات نشده است. با این حال، این تحقیق تازه سازوکاری برای شرح مطالعات قبلی ارائه می دهد که نشان می دهد پیوند خون از موش های جوان به موش های پیر باعث بهبود شناخت آنها می گردد. این تحقیق بعلاوه سرنخی برای شرح چگونگی اینکه درمان های اکسیژن پرفشار می تواند اثرات ضد پیری ایجاد کند، به دست می دهد.

شیا می گوید: یافته های ما نشان می دهد که ADORA2B با بهبود اکسیژن رسانی در موش ها با کاهش زودرس زوال شناختی، حافظه و شنوایی مقابله می نماید.

هنوز روزهای اولیه این تحقیقات است، بنابراین نباید انتظار داشت که به زودی به یک درمان تازه ضد پیری منجر گردد.

سرنخ هایی وجود دارد که با افزایش سن مغز انسان، کمبود اکسیژن بسیار خفیف رخ می دهد، اما برای آنالیز مقدار نقش این پروتئین در کاهش شناختی مربوط به سن، کار بیشتری ضروری است.

بعلاوه تعیین نیست که آیا تعدیل ADORA2B در انسان یک درمان ضد پیری ایمن و موثر است یا خیر. اما با این وجود، این کشف تازه راهی تازه برای کشف روش های درمانی بالقوه ضد پیری در آینده به محققان ارائه می دهد.

این مطالعه تازه در مجله PLOS Biology منتشر شده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 61212

به "ارتباط زوال شناختی ناشی از پیری با یک پروتئین مهم در سلول های خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط زوال شناختی ناشی از پیری با یک پروتئین مهم در سلول های خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید