آیا کامپیوترهای اپل به آنتی ویروس احتیاج دارند؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، هیج نرم افزار و سیستم عاملی صد در صد ایمن نیست و این موضوع برای macOS هم صدق می نماید. طی سال های گذشته، افزایش محبوبیت کامپیوترهای اپل باعث شده این سیستم ها به اهداف جذاب تری برای هکرها بدل شوند. به همین خاطر، شرکت های امنیتی مختلفی آنتی ویروس هایی را برای این سیستم عامل توسعه می دهند. در این میان باید بپرسیم که آیا واقعا کامپیوترهای اپل به بهره گیری از آنتی ویروس احتیاج دارند؟

آیا کامپیوترهای اپل به آنتی ویروس احتیاج دارند؟

macOS چگونه از کامپیوتر شما محافظت می نماید

کامپیوتر مک شما از قابلیت های امنیتی داخلی زیادی بهره می برد. macOS بر مبنای یونیکس توسعه یافته و به همین خاطر از لحاظ زیرساخت ها، تا حدی مشابه لینوکس است و باید خاطرنشان کنیم هم macOS و هم لینوکس به داشتن امنیت بالا شهرت دارند. برای ایمن نگه داشتن سیستم عامل، تمام کامپیوترهای اپل از تعدادی تکنولوژی های انحصاری بهره می برند و مثلا در زمینه تشخیص و حذف بدافزارها، نرم افزاری به نام Xprotect در پس زمینه سیستم فعال است.

زمانی که در سیستم مک خود فایلی را باز می کنید، Xprotect آن را اسکن و با بانک اطلاعاتی مربوط به بدافزارهای macOS مقایسه می نماید. اگر چیز مشکوکی پیدا کند، هشداری به نمایش درمی آید. زمانی که در مک آپدیت های سیستم دانلود و نصب می شوند، بانک اطلاعاتی مربوط به بدافزارها هم به روزرسانی می گردد.

یکی دیگر از تکنولوژی ها Gatekeeper نام دارد که جلوی نصب اپلیکیشن های ناشناخته را می گیرد. به صورت پیش فرض، جلوی نصب تمام برنامه هایی که مجوز مربوط به توسعه دهندگان اپل را ندارند یا خارج از فضای اپ استور دریافت شده، گرفته می گردد.

البته لزوما تمام برنامه های فاقد این مجوز خطرناک نیستند. بعضی توسعه دهندگان که برنامه های رایگان و متن باز فراوری می نمایند، تمایلی برای پرداخت 99 دلار به منظور دریافت مجوزهای اپل ندارند. برای دور زدن Gatekeeper، بعد از کوشش برای اجرای برنامه غیرمجاز باید در بخش System Preferences به قسمت Security & Privacy بروید و بر گزینه Open Anyway کلیک کنید.

کامپیوترهای اپل برای اینکه بتوانند فعالیت برنامه های مجاز و ارائه شده در محیط اپ استور را محدود و کنترل نمایند، از فرایند sandboxing استفاده می نماید. Sandbox بخش های موردنیاز مربوط به هدف برنامه را تأمین می نماید تا فقط بتواند کار موردنظر خود را انجام دهد و جلوی دسترسی به بخش هایی که نیازی به آن ها ندارد، گرفته می گردد.

در نهایت، باید به محافظت یکپارچه سیستم (SIP) اشاره کنیم که از آسیب پذیرترین بخش های سیستم محافظت می نماید. از آنجایی که کامپیوترهای اپل جلوی دسترسی بسیاری از برنامه ها به بخش های حساس سیستم را می گیرند، این موضوع منجر به محدود شدن تهدیدهای امنیتی می گردد. همچنین این سیستم محافظتی، از برنامه های از پیش نصب شده مانند Finder و سافاری هم محافظت می نماید تا در برابر نفوذ بدافزارها مقاومت نمایند. در محیط خط فرمان می توانید قابلیت SIP را غیرفعال کنید ولی به دلیل اهمیت بالایی که دارد، بیشتر کاربران بهتر است چنین کاری را انجام ندهند.

نمونه های آسیب پذیری کامپیوترهای مک

تمام این امکانات امنیتی باعث شده که کامپیوترهای مک امنیت بالایی داشته باشند ولی در نهایت هیچ پلتفرمی به صورت کامل نفوذناپذیر نیست و هر ساله بدافزارهای مختلفی در محیط macOS کشف می شوند.

در ژوئن 2019، بدافزار OSX/CrescentCore کشف شد که خود را به عنوان فایل نصب نماینده ادوبی فلش پلیر جا می زد. این بدافزار، برنامه ای به نام Advanced Mac Cleaner نصب می کرد و ابتدا به دنبال آنتی ویروس می گشت و سپس از سیستم های بی بهره از آنتی ویروس سوءاستفاده می کرد. OSX/CrescentCore از مجوز مربوط به توسعه دهندگان اپل بهره می برد و به همین خاطر اپل بعد از روزها متوجه حضور این بدافزار شد. یک ماه پیش از آن، بدافزاری موسوم به OSX/Linker با بهره گیری از یک حفره جدید در Gatekeeper به سیستم ها نفوذ می کرد.

از دیگر بخش هایی که هکرها می توانند از آن برای نفوذ استفاده نمایند، بخش سخت افزار است. در اوایل 2018 تعیین شد که پردازنده های اینتل فروخته شده در تقریبا دو دهه گذشته، حفره امنیتی بسیار مهمی دارند. از این حفره ها تحت عنوان Spectre و Meltdown یاد شد و کامپیوترهای اپل هم تحت تأثیر این حفره ها قرار می دریافتد. این حفره ها به هکرها اجازه می داد تا به داده های مهم موجود در بخش هایی از سیستم دسترسی داشته باشند.

اپل در نهایت با ارائه به روزرسانی این حفره ها را اصلاح کرد. هکرها برای سوء استفاده از این موضوع، باید بدافزاری ارائه می کردند و کاربر موردنظر هم باید چنین بدافزاری را اجرا می کرد. با وجود اینکه گزارش تعیینی در خصوص قربانی شدن کاربران مک در برابر این حفره ها منتشر نشد، ولی این موضوع نشان داد که سخت افزارهای خارج از کنترل اپل هم می توانند آسیب های امنیتی به همراه داشته باشند.

اگرچه محیط اپ استور طوری طراحی شده که برنامه ها برای قرار دریافت درون آن باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند، اما در سال 2017 چندین برنامه بدافزار پیروز به پشت سر گذاشتن این مراحل شدند. برنامه هایی مانند Adware Doctor و Dr. Cleaner که به عنوان برنامه های مبارزه با بدافزار در این محیط قرار گرفته بودند، اطلاعات مختلفی مانند تاریخچه مرورگر را به سرورهای خود در چین ارسال می کردند.

از آنجایی که Gatekeeper به برنامه های درون اپ استور اعتماد دارند، این برنامه ها به راحتی نصب می شدند؛ البته به دلیل قوانین sandboxing چنین برنامه هایی نمی توانند آسیب گسترده ای را بر سیستم وارد نمایند ولی در هر صورت سرقت اطلاعات هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

این موارد فقط چند نمونه از بدافزارها و حفره های امنیتی مربوط به چند سال اخیر کامپیوترهای اپل است. آنتی ویروس های ثالث نمی توانستند جلوی نفوذ بسیاری از آن ها را بگیرند و البته فقط تعداد بسیار اندکی از آن ها (مانند Meltdown و Spectre) پتانسیل سوءاستفاده گسترده از سیستم را داشته اند.

چرا انتخاب بین ویندوز و macOS هنوز اهمیت دارد؟

چگونه می توان خطرات مربوط به نفوذ را کاهش داد

بهترین کاری که برای افزایش امنیت کامپیوتر مک می توانید انجام دهید این است که مرتبا آن را آپدیت کنید. برای آنالیز این موضوع، در بخش System Preferences به قسمت Software Update سر بزنید و بهتر است دریافت آپدیت های جدید را در حالت اتوماتیک قرار دهید. نصب برنامه ها به وسیله منابع ناشناس، خطر نفوذ را افزایش می دهد و به همین خاطر توصیه می گردد از برنامه های موجود در اپ استور یا دارای مجوز توسعه دهنده اپل استفاده کنید.

همانطور که گفتیم، حتی اگر چنین کارهایی را انجام دهید، سیستم شما همچنان به طور کامل نفوذناپذیر نمی گردد ولی در هر صورت چنین کاری ریسک را کمتر می نماید. اگر به هر دلیلی می خواهید برنامه فاقد مجوز اپل را نصب کنید، به وسیله منابع مطمئن چنین کارهایی را انجام دهید. بعضی از برنامه های مک مانند برنامه های ویندوزی، در کنار برنامه اصلی موارد اضافی بی مصرف دیگری را نصب می نمایند.

اگر اهل استفاده از برنامه های کرک شده هستید، هرچقدر هم نسبت به منبع مطمئن باشید، این کار ریسک نفوذ به سیستم را افزایش می دهد. ادوبی فلش هم به منبع مناسبی برای بدافزارها بدل شده و به همین خاطر اگر چندان از آن استفاده نمی کنید، به طور کامل ادوبی فلش را از سیستم حذف کنید. باید خاطرنشان کنیم که در انتهای سال 2020، ادوبی فلش به طور کامل بازنشسته می گردد.

استفاده از شبکه های وای فای عمومی هم به طور کلی برای انواع و اقسام سیستم ها و گجت ها خطرات زیادی دارد و افرادی می توانند ترافیک های رد و بدل شده از وسایل شما را زیر نظر بگیرند. به همین خاطر برای بهره گیری از این شبکه های وای فای عمومی، از VPN استفاده کنید.

برنامه های امنیتی مناسب برای کامپیوترهای اپل

همین ابتدای امر باید به صورت شفاف بگوییم که لزومی به نصب آنتی ویروس در کامپیوترهای اپل وجود ندارد. اگر موارد مطرح شده در این مطلب را مدنظر خود قرار دهید، احتمال نفوذ به سیستم تا حد زیادی کاهش پیدا می نماید. باید بگوییم که درصورتی که از آنتی ویروس هم استفاده کنید، هکرها بازهم می توانند به وسیله حفره های ناشناخته به سیستم نفوذ نمایند.

با وجود تمام این موارد مطرح شده، اگر نصب یک آنتی ویروس خیالتان را راحت تر می نماید، توصیه هایی برای شما داریم. برای یک ابزار ساده به منظور شناسایی و حذف بدافزارها، می توانید از نسخه رایگان Malwarebytes استفاده کنید که در این زمینه عملکرد خوبی دارد.

طبق جدیدترین آنالیز سایت AV-Test در رابطه با بهترین آنتی ویروس مختص کامپیوترهای مک، این گزینه ها بیشترین امتیاز را کسب نموده اند:

  • Bitdefender Antivirus for Mac
  • Norton Security
  • Trend Micro Antivirus
  • VIPRE Advanced Security

از دیگر نرم افزارهای مربوط به یافتن بدافزارها، استفاده از برنامه KnockKnock را توصیه می کنیم که برای این کار انواع و اقسام برنامه های نصب شده را مرتبا اسکن می نماید. این برنامه رایگان است ولی فقط از توانایی تشخیص بدافزارها بهره می برد و نمی تواند آن ها را حذف کند.

کامپیوتر مک شما هیچ وقت به طور کامل نفوذناپذیر نخواهد بود

حتی اگر در زمینه اقدامات امنیتی محافظه کارانه عمل کنید، در نهایت همیشه باید احتمال نفوذ به سیستم خود را در نظر بگیرید و وجود حفره ها و ضعف های امنیتی در هر پلتفرمی یک امر طبیعی به حساب می آید. به همین خاطر، اگر نگران این موضوع هستید، بهترین کار این است سیستم مک خود را همیشه آپدیت کنید و فقط به وسیله اپ استور برنامه های موردنظر خود را نصب کنید.

لیست بهترین آنتی ویروس های آنلاین و آفلاین برای ویندوز و مک

منبع: How To Geek

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 14319

به "آیا کامپیوترهای اپل به آنتی ویروس احتیاج دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کامپیوترهای اپل به آنتی ویروس احتیاج دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید