آمایش آموزش عالی در رشته های علوم پایه معنا ندارد ، تمرکز بر علوم پایه شرط اثرگذاری سند تحول بنیادین

به گزارش مجله یک کامپیوتر، رئیس دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای دانشگاه تربیت مدرس، آمایش آموزش عالی در رشته های علوم پایه را معنادار ندانست و گفت: اگر قرار است سند تحول بنیادین اثرگذار باشد، باید بر علوم پایه تمرکز کنیم.

آمایش آموزش عالی در رشته های علوم پایه معنا ندارد ، تمرکز بر علوم پایه شرط اثرگذاری سند تحول بنیادین

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، سامان حسین خانی رئیس دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای دانشگاه تربیت مدرس در برنامه رادویی گفت و گوی علمی با بیان اینکه آمایش آموزش عالی در رشته های علوم پایه خیلی معنا دار نیست، گفت: آمایش آموزش عالی در رشته هایی معنا دار است که کاربردی باشد و به عنوان مثال رشته علوم دریایی باید در استان های شمالی یا جنوبی کشور باشد، اما ضرورتی ندارد رشته های علوم پایه بر اساس سرزمین تقسیم بندی گردد.

حسین خانی افزود: یک تعریف کلاسیکی درباره علوم پایه در دنیا از حدود صد سال پیش وجود داشته است؛ در آن موقع دانشکده های علوم پایه مختص فیزیک و شیمی، ریاضی و زمین شناسی بودند و متاسفانه همچنان در دانشگاه های کشور این طبقه بندی وجود دارد. در عصر کنونی مرز های دانش در حال فرو ریختن و رشته های جدیدی در حال ایجاد است و به همین جهت امروز تعریفی که از علوم پایه در کشور وجود دارد، در بسیاری از کشور های دنیا منسوخ شده است.

رئیس دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان نمود: امروز اگر کسی در یک رشته ای فعالیت می نماید باید از سایر رشته ها نیز آگاهی داشته باشد و به عنوان مثال کسی نمی تواند دانش هسته ای داشته باشد، اما از فیزیک سر رشته نداشته باشد. این موضوع نشان می دهد باید از تعریف کلاسیک موجود در کشور فاصله بگیریم.

وی افزود: امروز در قرن 21 حوزه های نانوفناوری، بایوفناوری، آی تی و علوم شناختی در راس علوم قرار دارند و ریشه همه آن ها در علوم پایه قرار گرفته است یعنی فناوری های جدید ارتباط تنگاتنگی با علوم پایه دارند؛ بنابراین اگر می خواهیم در قرن حاضر تحول پیدا کنیم، نیازمند تحول جدی در حوزه علوم پایه هستیم.

حسین خانی با تاکید بر اینکه در علوم پایه باید در سطح دبیرستان بچه ها را علاقه مند کنیم، اظهار کرد: راه اینکه در حوزه های علمی جدید تحول ایجاد کنیم، باید با استعدادترین افراد را شناسایی و وارد حوزه های علوم پایه کنیم و در واقع اگر قرار است سند تحول بنیادین اثرگذار باشد، باید بر علوم پایه تمرکز کنیم و بهترین افراد را در این حوزه وارد کنیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 23983

به "آمایش آموزش عالی در رشته های علوم پایه معنا ندارد ، تمرکز بر علوم پایه شرط اثرگذاری سند تحول بنیادین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمایش آموزش عالی در رشته های علوم پایه معنا ندارد ، تمرکز بر علوم پایه شرط اثرگذاری سند تحول بنیادین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید